onsdag, juli 04, 2012

Scandic Park

Just detta hotell, som ligger på Karlavägen precis vid norra kanten av Humlegården, besöker jag faktiskt för första gången. Vid passagen hit promenerade jag genom just nämnda park. Alldelses i början, i dess södra ingång från Stureplan, observerade jag en staty av Hjalmar Söderberg; författare till bl.a. den dystra romanen "Doktor Glas" (vill minnas att jag recenserat denna i något blogg-inlägg för länge sedan). Längre in, mittt i parken, finns en betydligt större staty föreställande Carl von Linné.

Just nu sitter jag i hotellets restaurang, där jag precis har glufsat i mig en utsökt portion gös på en bädd av grönsaker.

Som vanligt vid den här årstiden irriteras jag av tfn-samtal, SMS och email från snorungar som vill slippa sina pass på den annalkande makrillfestivalen. Jag har visserligen haft för avsikt att minska mitt engagemang i detta, men tills jag har gjort så på riktigt ska ingen räkna med att komma allt för lindrigt undan.

Nya möten i Råcksta imorgon, bl.a. en del av avlämningskaraktär inför mitt förestående byte av tjänst. Detta är min näst sista vistelse i Sthlm i nuvarande anställning. Svårt att avgöra vad jag ska sakna mest, kollegorna här eller staden som sådan; Sthlm är som jag nog har kommenterat tidigare Sveriges enda riktiga stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar