tisdag, januari 05, 2010

Säldöden

Under rubriken "Spännande Promenad" leverar lokal-blaskan 'Hallands Nyheter' idag ett riktigt skräck-reportage för små barn. Hör och häpna: sälar kan dö. Jo, det är tyvärr så. Det förskräckliga fynd som två stackars barn har gjort, en död säl på stranden, slås upp stort på ledarsidan.

Efter en upptäckt av denna dignitet skulle man kunna tro att världsproblemen inte kan bli större. Fel. De som orkar läsa vidare finner ytterligare ett chock-avslöjande längre ner på sidan: om man åker skridskor på de fina isar som nu finns och kommer för nära fåglar, t.ex. kanada-gäss; ja, då dör visserligen inte även dessa försvarslösa djur - men de kan bli skrämda!

Jag väntar nu med spänning på fortsättningen av djur-scoop i HN. Vad ska vi få läsa om nästa gång? Har kanske en reporter letat i diket och, ve och fasa, hittat en död kråka eller hare?

måndag, januari 04, 2010

Drakegatan

Man skulle kunna tro att posten ligger på postgatan. Det gör den också. Man skulle kunna tro att det är på detta närbelägna postkontor paket adresserade till Gullbergsstrandgatan väntar på att bli hämtade. Så var det inte. Jag fick ändå en behaglig promenad under lunchen, men återkom till kontoret utan paket. Det ska jag istället hämta på hemvägen, på ett annat kontor - det på Drakegatan.

Innan jag åker till rätt post ska jag bara attestera de sista 2009-fakturorna och sedan titta igenom resultatet med hjälp av Arne.

söndag, januari 03, 2010

Yantramattan

Många har noterat, både i det verkliga livet och på min blogg, hur avslappnad och stress-befriad jag verkar ha blivit. Det finns en förklaring. Jag har lånat en av Anna-Lenas julklappar, en modern form av spikmatta, som har just en sådan effekt. Jag tycker om att ligga på mattan på rygg, men inte på mage. Därför lagade jag nyligen rygg-biff till middag, annars hade det blivit mag-biff.

Jag fortsätter min vana från 2009 att på söndagarna ge en glimt av hur den kommande veckan kan tänkas se ut.
Måndag. Jobb-premiär 2010. Jag ska sitta med vår ekonom i Gbg och bli klar med 2009 boksluten i våra projekt. Vi har bara den dagen på oss och det är många miljoner som ska bokas rätt i systemet.
Tisdag. Ledig. Bl.a. det sorgliga ärendet att bevista begravningen för en Bua-innevånare som inte fick leva klart hela livet här på jorden.
Onsdag. Ledig.
Torsdag. Årets första flygtur, som går till Stockholm över dagen.
Fredag. Nytt besök på Göteborgskontoret.
Lördag. Göteborg igen. Denna gång för att flytta de sista kartongerna till Amandas student-lya.
Söndag. Ingen sovmorgon denna vilodag. 07:00 ska Emil och hans klasskamrater samlas för att ge sig av på resa till Sälens skidbackar.

Läckerheter - en litteraturkrönika

Igår såg jag andra och sista delen av SVT's filmatisering av "Olycksfågeln" (Camilla Läckberg). Bearbetningen i det här fallet är bra; rätt saker har kortats ner och de mindre förändringar av manus som gjorts är till det bättre - som t.ex. att förenkla bokens krystade doku-såpa projekt till ett samhällsprojekt för problem-ungdomar. Bästa skådespelare är huvudfiguren, polisen Hedström (Niklas Hjulström), polischefen Mellberg (Sven-Åke Gustavsson) är rolig.

Det är förstås Läckbergs berättelse fortfarande, men i TV-versionen slipper man att få den serverad med hennes eget språk. Detta debatterades för ett par år sedan i ett menings-skifte mellan henne själv och Leif GW Persson, som gav omdömmet att Läckbergs texter var som hämtade ur tidningen "Min Häst". Björn Ranelid hade ungefär samtidigt ett bredare utfall mot unga kvinnliga författare i allmänhet (bl.a. Läckberg och Liza Marklund), där han irriterade sig på att de som skriver så dåligt säljer mycket mer än han som skriver så bra.

Jag erkänner att jag själv har lite svårt för Ranelids person, Persson gillar jag mer. Däremot förstår jag och instämmer i deras kritik av de kvinnliga kollegornas alster. Damerna i fråga är duktiga på att göra en handling och bygga upp en intrig, här har de inga minuspoäng i jämförelse med gubbarna. Skillnaden i språkbehandling när de sedan ska uttrycka detta i en textberättelse är däremot enorm, och detta till damernas nackdel. Den debatt jag refererar till råkade vara mellan män och kvinnor, men exemplet kunde lika väl ha gjorts med andra kvinnliga författare som t.ex. Kerstin Ekman eller Doris Lessing - omdömmet om Läckberg m.fl. i en sådan jämförelse blir exakt detsamma.

lördag, januari 02, 2010

Västerhavet

Dagens träningstips (kanske mest användbart för boende i Bua och dess närhet) är att nyttja den fina träningsanläggning som sedan ett par år finns i Buas hamn och drivs under namnet "Västerhavsgym".

Vi kommer just från årets första besök där, och som oftast var det låg beläggning idag. Det är ovanligt att man behöver trängas med mer än enstaka personer.

Idag tränade vi bl.a. biceps. På en av stationerna ska man sitta på bänken och lyfta hantlar upp mot axlarna/hakan. Av ritningen här bredvid framgår hur man ska göra. Denna övning kan de som har långt till Bua och Västerhavsgym göra hemma. Saknas hantlar går det bra med påsar som fyllts med äpplen, potatisar eller tandkrämstuber.

fredag, januari 01, 2010

Vackrare än mig

Årets första musiktips: Melissa Horn. Jag har just lyssnat på singeln "Lät du henne komma närmre" ett par gånger och vill låta meddela följande omdöme:

Arrangemanget har en smakfull och till melodin väl anpassad enkelhet, det lämnar rätt utrymme åt sången. Det hade gått att skala av ytterligare, kanske ända ner till 'un-plugged' version med bara gitarr, bas och trummor. För det är just sången, både innehåll och framförande, som lyfter det här till riktigt bra musik. Melissa har visserligen ingen anmärkningsvärt vacker sångröst, hon näst intill pratar istället för att sjunga ibland. Detta sätt att framföra visan - med ett markant berättande anslag - fungerar bra och förstärker texten. Språket är vackert, ett väldigt enkelt men ändå mycket uttrycksfullt bildspråk. Melissa kan konsten att illustrera stora känslor och djupa funderingar utan att använda många ord eller komplicerade meningar.

Det förtar inte alls det goda helhetsintrycket, men på avdelningen språk finns den enda lilla språkpolis-anmärkning jag har att lägga till. Det heter inte "...vackrare än mig...", det heter "...vackrare än jag...".

2010

Tideräkning är ett administrativt påfund, som gör det enkelt och praktiskt att datera händelser. Oavsett hur man förhåller sig till utgångspunkten vi använder, Jesu födelse, kvittar det egentligen om den händelsen inföll för 2010, 1015 eller 335½ år sedan.

Bl.a. därför har jag inte till vana att avge löften när det enligt vårt påhittade räkne-system övergår i nytt år. Jag ska göra ett undantag eftersom det inte bara är decennie-skifte utan även har varit fullmåne i natt; inga löften, men mina mål och planer för 2010 är:

  • 75 kg egen vikt. Det är inte så lätt som man skulle kunna tro av att läsa min gamla GI-blogg, där jag slutade på 78 förra våren. Nu är vikten uppe på 82 igen (fortfarande betryggande avstånd till de närmare 90 där jag startade senast alltså). Det ska bli ordentlig GI-disciplin igen, vilket bör ge merparten av resultatet redan under första kvartalet.
  • 75 kg bänkpress. Precis som ovanstående är detta något jag siktade på redan förra året utan att lyckas. De sista tio kilona fattas.
  • 75 nätter högst på hotell (å tjänstens vägnar). 2009 blev det ca 100.
  • 75 mil löpträning (= ca 15 km i veckan) och personligt rekord på halvmaraton. Hela lopp i all ära, men efter försöket i Berlin 2009 är jag säker på att halva distansen passar mig bättre. Mitt rekord är ca 20 år gammalt och på ungefär 1.40. Två tillfällen för rekordförsök är redan planerade, Göteborgsvarvet i maj och ett lopp i Lausanne i oktober.
  • 75 sidor och kanske några till. Mitt bokskrivar-projekt har legat i träda ett par år nu, så det är dags att under året bli färdig med ett text-material av annat slag än en massa korta blogg-inlägg.
  • 75 dagar. Öl försvinner automatiskt pga GI-kosten som jag återgår till. Fram till årets skidresa (en handfull dagar mer än 75) ska jag inte heller konsumera alkohol i någon annan form. Detta hade jag tänkt ut i förväg och gjorde därför fiffigt nog slut på hemmets lilla vinförråd igår kväll.

Medförfattare till detta inlägg: Lotta the cat.