torsdag, mars 31, 2011

Två minuter av Skövde

Huvudstadsbesöket är över för den här veckan. För ett par timmar sedan rullade tåget därifrån, förbi Rosenbad och vidare. Alldeles nyss passerade vi Skövde. Passande nog, eftersom vi ska få besök av en Skövde-innevånare till helgen.

Efter gårdagens dialoger mellan branschen och SSM är det inte längre bara en gissning att även min organisation länge framöver kommer att bli syselsatt med utredningar efter Japan-händelsen. PSA, s.k. probabilistisk säkerhetsanalys, kan komma att bli ett betydelsefullt verktyg. För den som inte vet vad det betyder har det med sannolikhetsbedömningar att göra, något som Tage Danielsson gjorde en känd och ganska fyndig monolog om efter Harrisburgh.

onsdag, mars 30, 2011

Mer stress

Från Bromma till Alvik och sedan tillbaka igen. Med några extra krineglikrokar blir det 8-9 km ungefär. En lagom joggningsrunda som jag just återkommit ifrån. Idag presenterade SSM sin syn på de 'stresstest' sveriges kärnkraftverk bör genomgå. Ett bra utspel. Lärdomarna från Japan tas på stort allvar av den svenska myndigheten, men det som ska göras sätts också in i sitt sammanhang på ett förståndigt sätt; man tittar inte bara på Japan utan kommer även att gå igenom de sedan flera år pågående programmen för säkerhetsförbättringar en extra gång.

tisdag, mars 29, 2011

En tidig tid

Den här gången har jag inte märkt av omställningen till sommartid alls. Inte ens idag när jag klev upp 04:30, som då egentligen var 03:30, för att ta mig i tid till första Sthlm-tåget, där jag nu sitter och tittar ut på mestadels gråbruna och tråkiga omgivningar. De tre närmaste dagarna i Sthlm kommer att vara fyllda av fortsatta möten och diskussioner om vad det som hänt i Fukushima kan komma att påverka vår verksamhet; och många andra saker.

söndag, mars 27, 2011

Rut avdrag

Nyss hemkommen efter dagens andra utflykt. Den gick till Halmstad, för lite pyssel med gardinstänger och fönstertvätt hos Olivia och Jonas. Sådant måste väl ge rätt till rut-avdrag? Den tidigare utflykten var till fots, på förmiddagens tipspromenad med Anna-Lena och Texas.

Det finns många och befogade invändningar mot vindkraft. Kostnader, tveksam miljönytta och problem för hela elnätet för att nämna de viktigaste. Den dominerande lokala protesten mot byggandet av dessa snurrror håller jag dock inte alls med om. Vindkraft är inte fult, det förstör inte landskapet. Tvärtom. Det ökande antalet luftpropellrar man ser utefter vägarna är ett trevligt och förskönande inslag i landskapsbilden. Som t.ex. utanför Falkenberg, där jag fångade denna bild på vägen söderut idag.

Min kommande arbetsvecka ska starta och avslutas i Gbg. Däremellan veckans tre mittersta dagar i Sthlm. Egna utredningsinsatser efter Japan händelsen fortsätter med hög intensitet, men under alltmer välordnade former och mindre störningar på ordinarie verksamhet.

Nu blir det något mumsigt för mig och Emil som avslutning på den här helgen. Jag passade på att besöka Lax-butiken på väg hem från Halmstad.

lördag, mars 26, 2011

Kroppsarbete

Enligt instruktionerna från tandläkaren får jag inte ägna mig åt hårt kroppsarbete de första dygnen efter tanduttagningen. Hade det inte varit för dessa förmaningar skulle nog fönstren ha putsats och golven bonats den här helgen.

Istället har den kroppsliga ansträngningen hittills begränsats till en behaglig promenad och väldigt försiktigt rensningsarbete i trädgården.

Emil kom släntrande hem samtidgt som jag åt frukosten idag. Det kan vara värt ett försök att gå ut och vecka honom nu.

fredag, mars 25, 2011

Tandtroll

Så var det dags att besöka hemmakontoret i Gbg för första gången på två veckor. För att göra besöket än trevligare åkte jag på vägen hit förbi tandläkaren och fick en tand utdragen. Jag har just klarat av dagens enda möte och det gick förvånansvärt bra, trots fullt av bomullstussar i munnen.

Eftermiddagens nöjen blir att städa av en del administration och planera nästa veckas hyss och påhitt. Det är lämpliga sysslor just som bedövningen har släppt och det börjar att värka lite där tanden nyss satt.

torsdag, mars 24, 2011

Grand Place

Det är precis som det kallas, en stor plats. Jag trodde det var gott om tid när jag just ankom centrala Bryssel med tåg från flygplatsen och tog därför en liten promenad i krokarna däromkring. Snart märkte jag att tiden var kortare. Stora demonstrationer och massvis av avstängda gator gjorde att man inte kunde ta taxi till adressen för dagens möte. Även Metro-stationerna var stängda, så det blev en lång promenad och några minuters för sen ankomst.

Själva mötet var mest en cermoni. Det som skulle bestämmas var redan bestämt innan. Det handlar om hur det ska gå till att göra 'stress-test' av våra befintliga kärnkraftverk. Det börjar vi ha en aning om och det kommer att kräva mycket insatser hela det här året. Roligast på mötet var att träffa både en kurskamrat och en av föreläsarna från förra veckans kurs. Antingen det eller att det var soligt och 18 grader varmt.

Efter en lång dag som startade på hotellet i Sthlm 04:45 är jag nu hemma på Tulpanvägen sedan en halvtimme ungefär.