lördag, oktober 31, 2009

År som går

På dagen för ett år sedan, precis samtidigt som jag började att både banta och blogga, slutade jag mitt förra jobb i Helsingborg. Nu har jag alltså tre år kvar tills det är dags igen; jag har aldrig gjort en sak mer än fyra år i taget.

I år råkar Alla Helgons dag och Halloween sammanfalla. Den senare firas i USA alltid 31 oktober, oavsett vilken veckodag det är. Ikväll ska hela familjen samlas en stund och fira dessa två saker samtidigt. Det blir kalasmat, pumpalyktor och annat som hör till. Först ska lite annat klaras av under dagen. Jag startar med en sväng till Varberg med Matilda. Under tiden ska jag tänka ut några nya svepskäl till att slippa sätta upp taklister.

fredag, oktober 30, 2009

Sverige på rätt väg

Dagens stora och glada nyhet är förstås offentliggörandet av Vattenfalls och den elintensiva industrins gemensamma planer på att börja förbereda för ny baskraft, för att på sikt ersätta dagens kärnkraftsverk. Ett inte alltför vågat tips är att det kan komma att ske med samma typ av elproduktion, dvs att vi ska nygga nya kärnkraftverk.

Även om jag förstås har kännt till det här ett bra tag är det alltid skönt när man kommer så långt att det kan bli publikt. En angenäm avrundning på min första månad som chef för den enhet som kommer att ansvara för ev. nybyggnationsprojekt!

Händelsen firas på två sätt. Först har jag och Emil ägnat eftermiddagen åt en golfrunda. Två bollar förlorade jag till vatten, och en till vildmarken. Ikväll ska vi festa vidare då Matilda bjuder på fredagsmys-mat.

torsdag, oktober 29, 2009

Jobb kongressen

Utflykterna är slut för den här veckan. Imorgon jobbar vi officiellt bara halva dagen och det tänker jag göra hemifrån. Jag kom hem lite tidigare än vanligt idag och har redan hunnit med att äta julskinka och därefter ta en kall promenad med Matilda, Emil och Texas.

Socialdemokraterna har inlett sin kongress och kommer att hålla på under helgen. Ett tydligt fokus på jobb-politik som viktigaste fråga är en klok strategi inför nästa års val. Man kan notera att partiledningen på detta område varligt distanserar partiet från vänsterfalangen och manövrerar sig något närmare alliansregeringens politik. Samtidigt missas inte chansen att försöka ta billiga poäng genom att raljera med "arbestlöshetsalliansen" som den fyndigt har betecknats. Det är en svår balansgång. Om Mona & Co klarar detta tillräckligt väl vinner de 2010.

onsdag, oktober 28, 2009

On fire

För några minuter sedan ankom jag mitt nattläger. Scandic Brommaplan är inte det mest fashionabla alternativet, men det är närmast och jag ska upp tidigt imorgon igen för ytterligare ett pass i Råcksta. Den här dagen startade 05:00 och jag har varit i verksamhet oavbrutet sedan dess.

Den här sortens dagar är inte lika vanliga nu som för ca ett år sedan, men jag har alltid jobbat förhållandevis mycket (om man mäter i tid och inte resultat…). Jag kan inte riktigt förstå fenomenet med att bli ”utbränd” och ”gå in i väggen” av att arbeta mycket. Däremot är jag aningen mer ödmjuk nu än för 10-12 år sedan. Jag vet att det finns, har sett det på nära håll, förstår att det är på riktigt. Jag kan bara vara tacksam att jag inte upplever det så själv, och verkligen beklaga dem som drabbas.

Min enkla och okunniga analys är för det första att mängden arbete är långt ifrån den enda faktorn, förmodligen inte ens den mest avgörande; för det andra att bästa sättet att mildra stress-symptom är att bosätta sig vid ett vatten, helst i Cornwall.

Sellafield

En av de 11 platser där man kommer att kunna bygga ny kärnkraft i UK ligger i Cumbria och heter "Sellafield". Idag såldes det området till Ibedrola (en av de spanska motsvarigheterna till Vattenfall) och GdF/SUEZ (franska/belgiska d:o). Det kostade nästan en miljard kronor.

Sedan tidigare äger franska Edf och Tyska Eon/RWE de övriga 10 byggbara platserna. Därmed har nu samtliga intressenter förutom Vattenfall klarat av denna grundläggande förutsättning. Om man vill bygga ett kärnkraftverk är det en väldigt stor fördel, nästan helt nödvändigt, att man förfogar över ett litet område land där man kan placera anläggningen.

Det har ingenting med dagens engelska mark-affär att göra, men jag har just bokat av eftermiddagens hemresa för att istället tillbringa en sen kväll i Råckstas trevliga korridorer.

tisdag, oktober 27, 2009

Mathjälp

Politikens dumhetspris går idag till Chatrine Pålsson Ahlgren (kd). I P1 morgoneko svarar hon på frågan om regeringens ev. ansvar för att ett ökat antal människor inte får sin försörjning av samhällets trygghetssystem, och att olika kyrkor istället ökar sitt engagemang genom t.ex. utdelning av matpaket. Först efter en lång inledande harang om regeringens hjältedåd i att med skattesänkningar skapa mer jobb både tidigare och även nu under "krisen", kommer hon på det rätta svaret och pekar på kommunerna och deras ansvar. Då var skadan redan skedd. Ylva Johansson (s) kunde enkelt sparka bollen i det öppna mål som serverats.

måndag, oktober 26, 2009

Mini mellan

Jag chansade på att försöka hinna med 17-planet, eftersom dagens möten blev klara lite tidigare än jag trott. Jag kom tyvärr en aning för sent och får nu sitta här på Bromma tills min planerade avgång 18:40.

Jag har just satt i mig mitt favorit-mellanmål, "Minimellan", enligt information på förpackningen "...en utvald mix av nötter och bär full av naturlig energi...". Jag vill varmt rekommendera detta välsmakande och nyttiga alternativ. Påsen á 70g är precis lagom. Inslaget av bär gör det mycket fräschare än att bara äta jordnötter. Styrkt av naturlig energi hinner jag nu jobba en liten stund här innan mitt plan ska lyfta.

Dagens grattis går till Amanda, som har namnsdag och startar läsperiod 2.