söndag, april 15, 2012

Helgfrid

Med fyra veckor kvar till Gbg-varvet är det snart dags att börja träna på riktigt. Nästa punkt på dagsprogrammet, efter bloggningen, är också följdriktigt ett intervallpass.

För övrigt en lugn helg där jag mest petar lite i trädgården, vilar i soffan, lagar middagar och går hundpromenader. På förmiddagens fanns det fika-paus tack vare tipspromenad; igår fixade jag det ännu bättre genom att stanna till hos Thomas just som det serverades kräftsmörgås till frukost.

Kommande vecka ska jag ta mig för något så ovanligt som att hålla till i Gbg hela tiden, tre kursdagar och två på kontoret.

tisdag, april 10, 2012

Fulham rules!

Just hemkommen igen efter två dagar i London, tillsammans med Emil och klasskamraterna från grundskoletiden Blerim och Isaac. Själva höjdpunkten, den egentliga orsaken till resan, var matchen Fulham-Chelsea på Craven Cottage igår kväll. 1-1 var ett perfekt resultat och en matchutveckling som gav sin beskärda del av lycka åt alla. För oss Fulham-fans när kvitteringen kom sent i matchen, men dessförinnan fick Chelsea-supportern Isaac njuta av bortalagets ledning länge nog.

Uppladdning för matchen gjorde vi bl.a. genom att besöka Chelseas hemma-arena, den lite större Stamford Bridge. Resten av tiden, inklusive hela den här dagen, har vi tittat runt i London och klarat av sevärdheter som Piccadilly Circus, Big Ben, Hyde Park och andra parker, Buckingham Palace, Harrods, Trafalgar Square, Oxford street, m.m. Tur för grabbarna som har påsklov och får vila ut resten av veckan. Tvärtom ungefär för min del.



söndag, april 08, 2012

Ordlek

Lagom tills många börjar tröttna på flugan har jag fått en tillräckligt modern telefon för att kunna spela Wordfeud.

Mitt hemliga knep är att spela ut alla 7 bokstäverna allt som oftst. Då får man 40 poäng extra.

Påskledigt

Hemma igen efter ett par dagar hos tvilling Ann-Sofi, där även merparten av övriga familjen fanns för vår numera traditionella påskvandring. Oväntat vinterlikt väder den här påsken.

Jag drar ut lite på påskledigheten och tar utöver annandagen imorgon även ledigt på tisdagen. Kort fotbollsresa till London står på programmet.





torsdag, april 05, 2012

En skär torsdag

Vårbruket i trädgården har så sakta börjat ta fart, även om vädret inte ger några starkare vårkänslor än så länge. Idag har jag åtminstone forslat iväg säsongens första omgång av ris, löv och gamla julgranar. För övrigt en ganska vilsam skärtorsdag; bara en kort stunds jobb på morgonen ("medans du sov", en gammal filmtitel som jag brukar använda om jag ska berätta för A-L när jag hade tid med sådant) och nu ikväll middagsbestyr med bl.a. en välbankad ryggbiff.

måndag, april 02, 2012

På spåret

Den här arbetsveckan inledde jag med den roliga uppgiften att sätta fart på en ny medarbetare på Gbg-kontoret. Eftersom sådant tar två timmar ungefär, satte jag mig därefter på tåget till Sthlm, dit vi nu alldeles strax anländer. På programmet står chefsmöte för verksamhetsutveckling fram till lunch imorgon och därefter diverse mindre möten innan hemresa imorgon kväll. Sedan är det bara en stackars onsdag på Gbg-kontoret innan hela arbetsveckan har gått åt.

söndag, april 01, 2012

Endomondo

Idag gör jag reklam för en så kallad "app" till mobiltelefonen. Träningsprogrammet Endomondo håller med hjälp av telefonens gps reda på var och hur fort man springer. Kilometertiderna får man höra under träningsrundans gång och väl hemma kan man studera det hela mer detaljerat; karta, statistik, grafer med hastighet och höjdmeter, etc.

Således vet jag nu att eftermiddagens runda var 11.84 km lång och att jag höll farten 6.41 min/km i snitt. Lite efter mitt planerade Gbg-varvs tempo 6.30 alltså, men det finns ju en dryg månad kvar att öva på.