söndag, januari 09, 2011

Marge

En mystisk docka håller på att spela oss spratt. Den dök mystiskt upp första gången i ett av mina paket på senaste fars dag; sedan dess hittar man den än här och än där, utan några naturliga förklaringar. Senast idag hittade jag den i julgransfoten när vi slängde ut granen. Vi får se var och hos vem den visar sig här näst.

Imorgon börjar arbetsåret på allvar. Första morgonplanet till Sthlm för en tvådagarsvisit får inleda veckan. På torsdag flyttar Matilda ut för den här gången för att bli Västergöte de kommande tre åren. Samma dag startar Emil gymnasiets termin n:o 2 i en totalrenoverad skola.

lördag, januari 08, 2011

Håbyspecial

Utefter E6:an, strax norr om Uddevalla, ligger orten Håby. Där finns Håby Restaurang och Motell. Beställer man "Håbyspecial" får man en tallrik med rester och ihop-plock av delar från allmänt förekommande maträtter. Småbitar av stekt fläskfilé, champinjoner, paprika, pommes frites, en klick bearnaise och sallad.

På väg hem under dagens utflykt till Norge stannade vi till för att äta denna speciella rätt. Själva Oslo-besöket varade bara så länge man behöver för att dricka en kopp kaffe, bära upp en tung tjock-TV från källaren och packa två flyttlådor. Tio gånger den tiden ungefär var vi istället på väg dit och hem igen.

fredag, januari 07, 2011

Noll grader

På västfronten inget nytt. En gnutta ny snö de senaste två dagarna, men vi ligger fortfarande långt efter Tidaholm och Aneby.

Idag är det bara jag och Emil hemma. A-L och Matilda hälsar på lillasyster i Halmstad.

Imorgon en utflykt till Olso igen. Denna gång för att hämta hem resterna efter Matildas hösttermin där.

torsdag, januari 06, 2011

Soft

Trettondagen är ingen stor tilldragelse för vår del. Anna-Lena åkte till jobbet mitt på dagen. Då hade Emil fortfarande några timmar kvar att sova efter ännu en natt med Wow och andra dataspel. Matilda har under tiden packat ner sitt hushålle i kartonger inför flytten till Västergötland om en vecka. Igår avslutade Olivia sitt Bua-besök för den här gången och har återvänt till Halmstad. Jag och Texas har med undantag för två promenader vaktat soffan hela dagen.

tisdag, januari 04, 2011

Snabbstopp

Rubriken i det fabulösa inslaget skyltar med snabbstopp, men det är inte detta utan istället tillgänglighet som man sedan diskuterar. Det låter sig inte göra att bemöta allt trams som redovisas, istället blir det till att höra på resten ikväll. Notervärt är dock att:
- Den som ondgör sig över att kostnaden för elförsörjning ökar kraftigt då delar av kärnkraften står stilla, påstår indirekt att detta är ett mycket billigt och konkurrenskraftigt sätt att producera el. Korrekt.
- Hur svårt är det att leta upp en anonym källa som är beredd att misskreditera branschen och spekulera fritt i bevekelsegrunder för dess huvudaktörer? Leverantörer för de omfattande moderniseringsarbeten som görs har näppeligen några intressen av att 'testa gränser' och ta risker på en avecklingsmarknad som den svenska. Oseriös journalistik och enfaldiga konspirationsfantaiser.

måndag, januari 03, 2011

En måndag 2011

Jag har inte återuppstått, men däremot börjat jobba på denna årets tredje dag. Det går dock lugnt och sakta tillväga den första veckan. Enbat på onsdag ska jag lämna hemmet och då inte längre bort än Gbg. Resten av veckan jobbar jag själv här hemma och har bara elektronisk kontakt med kollegorna.

Några högtidliga nyårslöften bryr jag mig inte om, men min vana trogen de senaste åren startar jag med ett par månader av extra hälsosamt leverne. Inte minst vad vikten anbelangar behövs det bättre än någonsin den här gången.

lördag, januari 01, 2011

Nytt år

Fondue har varit en favorit i familjen sedan länge, bl.a. som festmat på nyårsafton vid några tillfällen. Idag var det nästan nypremiär, första gången på många år som det blev av att koka olja, blanda såser och göra alla andra bestyr som hör till.

Som brukligt träder ett antal lagar i kraft vid årsskiftet. En av de mer betydelsefulla den här gången är att lagen om kärnkraftens avveckling försvinner. Istället finns nu en lag som möjliggör att de 10 svenska reaktorerna i drift kan få ersättas av nya när de stängs av. Det är fullt tänkbart, t.o.m. troligt att ansökningar om detta kommer att lämnas in redan under 2011.