fredag, november 05, 2010

Fredag. Igen!

Antingen har veckorna börjat gå fortare, eller så ingår det fredagar lite oftare i varje vecka nuförtiden. Om jag räknade efter rätt är det bara sju veckor kvar till jul. Jag ska räkna fredagarna till dess. Blir det också sju stycken finns det fortfarande bara en varje vecka. Dagens bild är från en annan fredag i en annan vecka under den senaste vintern. Det kom väldigt många fredagar just den vintern. Nästan lika ofta som nu dessutom.

Som det nästan alltid brukar hända ser det ut att komma både en lördag och en söndag alldeles direkt efter fredagen. Just den här gången står inga stora utsvävningar på programmet. Jobb för Anna-Lena hela tiden och hemmaliv i bästa helyllestil med korsord och hund-promenader för min del.

torsdag, november 04, 2010

Ett bra slut

Om man vill somna gott efter en hektisk dag är det noga med hur den avslutas.

För det första måste man åka tåg. Den andra avgörande punkten är man sitter vid ett fönster; det gäller även i det just nu dystra novembermörkret. Sist men inte minst måste man ha en tidning med ett lagom svårt korsord i att lösa under resan. Följer man dessa tre enkla regler, som jag har gör just nu t.ex., och man dessutom senare kan kinesa i en dotters student-lya, finns det alla förutsättningar för att man ska somna med en känsla av att ha uträttat stordåd.

En bra start

Om man har viktiga saker att sköta under dagen är det noga med hur den inleds. För det första måste man kliva ur sängen senast vid 6-tiden, ligger man och drar sig till framåt 8-9 kan man lika bra sova kvar resten av dagen också; den är ändå redan förstörd.

Den andra avgörande punkten är en bra frukost. Den ska bestå av fil, müssli, apelsinjuice, ägg och bacon. Man kan ta kaffe eller the också. Sist men inte minst måste man läsa en tidning till frukosten.

Följer man dessa tre enkla regler, som jag har gjort idag t.ex., finns det alla förutsättningar för att man ska kunna uträtta stordåd.

onsdag, november 03, 2010

Bloody Mary

Den klassiska drinken med tomatjoucie, vodka, selleri och en massa kryddor avrundade kvällens möte i skybaren på hotellet Radisson Viking alldeles vid centralstationen; bara 500 meter från där jag själv kvarterar.

Ett riktigt trevligt möte med en f.d. kollega och god vän. Mest blev det prat om minnen från tidigare år, men en del gemensamma funderingar om framtiden också.

Morgondagen bjuder på massvis av möten. Eget arbete får jag klara av på kvällståget till Gbg, där the och mackor förhoppningsvis väntar på mig i Amandas lägenhet.

tisdag, november 02, 2010

Nova Park

I trakterna runtomkring Arlanda finns det ett flertal hotell och konferensanläggningar på bekvämt avstånd. Bekvämt för våra gäster som anlände ikväll och fick en kort och snabb väg till sitt hotell och likaledes platsen för morgondagens möte. Bekvämt också för min del, om jag bara precis som mina två kollegor hade kommit ihåg detta när jag bokade veckans resa och valt att övernatta där. Efter kvällens öppningsmiddag och en extra taxitur för min del är jag nu istället åter i centrum där jag hade valt att bo. Ska jag efter enbart en kväll göra reklam för någonting på Nova Park så blir det utan tvekan deras kalvfilé. Bästa kött jag smakat någonsin tror jag.

Vilse

Hur ser hans pannkaka ut egentligen? Den idé-värld Lars Ohly förvirrar sig allt djupare i verkar nu fullständigt ha avskärmat honom från sinne-världen. Likt tomten i Rydbergs dikt inte kan gissa gåtan varifrån små barn kommer, sitter en av de sista kommunisterna ensam kvar och undrar. Vart tog mina lekkamrater vägen? Varför tycker de inte som jag längre? Är det inte sant att jag företräder en uppfattning som delas av hela folket? Får jag inte bestämma vad S och MP ska säga längre?... Att försöka förklara är ingen ide, det skulle gå fortare att lära en rumpnisse kvantfysik. Ohly är för evigt förlorad djupt inne i sin fantasivärld, han kommer aldrig ut igen.

Dagens andra snille är överåklagare Gunnar Stetler, som igår beslöt att inte inleda förundersökning mot Sofia Arkelsten pga hennes resor som företag bekostat. Sannolikt ett korrekt beslut i sak, men det lustiga är hur åklagaren bedrev sin utredning för att komma fram till den (citatet från SVT):
"...Informationen som beslutet grundas på är i stora drag hämtade från medierna, uppgav han i samband med presskonferensen. Han har inte talat med Sofia Arkelsten under utredningen..."
Nu väntar jag bara på nästa rättegång, där Expressens löpsedlar kommer att användas som bevismaterial av den fiffige åklagaren.

måndag, november 01, 2010

Halvtid

Det är på dagen två år sedan jag bytte jobb senast. Jag har haft som vana att stanna ungefär fyra år på varje plats, halva tiden nu alltså.

Jag har inlett den här veckan som jag avslutade den förra; med arbete på halvfart hemifrån. Imorgon ska det vara som vanligt igen, då tar jag morgontåget till Sthlm.

Otur att Emil inte kunde gå på sin tandläkartid idag. Tur i den oturen att jag var hemma och dessutom hade nytta av en tandläkartid som hade blivit ledig. Därför gick jag med 29½ tänder dit och kom åter med jämna 30. Efter det fick TexasTheDog en promenad. Vi såg ett stort träd på vägen.