onsdag, februari 29, 2012

Det var en gång en älg, svälj

För en dryg timme sedan checkade jag in på veckans andra härbärge, denna gång i Sthlm och adress Scandic Norra Bantorget. Bra möte i Tyskland tidigare idag och ett intressant besök ute i anläggningen Brunsbüttel. Skam och skandal att en anläggning i sådant toppskick har stängts av till förmån för eldning av rysk gas och import av fransk kärnkraftsel. Förtreten över detta gick över med hjälp av kvällens måltid; älgjärpar serverade tillsamamns med kantareller i gräddsås.

Nu väntar två riktigt mötesintensiva dagar här. Resten av kvällen, till dess februari övergår i mars ungefär, ska jag ägna åt att förbereda detta.

tisdag, februari 28, 2012

I am a Hamburger

Efter två korta delsträckor (mellanlandning i Köpenhamn) var jag i Hamburg lite tidigare ikväll.

Jag har inte kommit längre än till flygplatsen och ett av hotellen där. Imorgon hämtas vi med buss direkt efter frukost, fram till dess ska jag nu slumra i denna bädd.

Far och flyg

Sitter på Landvetters utrikesterminal som just nu är byggarbetsplats. Om en stund flyger jag till Hamburg, för att vara tidigt på plats där imorgon, då vi förutom möten också ska hinna med att besöka närbelägna och tyvärr nedlagda kärnkraftverket Brunsbüttel.

Det blev alltså bara en halv dag på Gbg-kontoret idag. På vägen hit passade jag dessutom på att träffa f.d. Ringhals-kollegan Ylva på en snabb lunch, en ungefär årlig tradition vi har sedan några år nu.

söndag, februari 26, 2012

Vårkänsla

Kanske bästa promenadvädret hittills i år. Vi gjorde en hyfsad runda ner mot havet. Lillhunden blev trött och måste vila sig i solen efteråt.











När jag är klar med att helga vilodagen blir det som numera vanligt tjuvstart på arbetsveckan. Denna gång är det först ett dagsbesök i Gbg, sedan en turné Gbg-Tyskland-Sthlm som varar resten av veckan.

lördag, februari 25, 2012

Svansjön

Svanar håller ofta till i de fortfarande lite isiga delarna längst in i Bålebukten. Det beror inte på att de gillar vare sig is eller bukter något särskilt, det är kärnkraftverket i bakgrunden som de tycker om och har bestämt sig för att ge svanen-märkning

Jag hade inte tid att stanna för att prata med dem om detta idag; det var under min träningsrunda vi sågs och själva idén med den är ju att hålla god fart hela tiden, inte stanna och prata med svanar.

fredag, februari 24, 2012

Fotbollsgrabbar

På väg hem från Landvetter handlade jag mat. Tur i oturen fanns det bara fyrpack av de kötttbitar jag föredrog. Tur därför att det visade sig att Emil hade två kamrater här, otur pga den lilla bagatellen att fyra bitar hängmörad oxfilé är i runda slängar dubbelt så dyrt som två stycken sådana.

Gott var det i alla fall, såväl köttet som tillbehören. Kvällen tillbringar vi efter köttfrossan framför Viasat fotboll med varsin laptop i knäet. Detta är samma gäng av fyra som efter påsk ska resa till London och gå på Premier League match tillsammans. Lika kul ska vi ha då. Minst.

Slut för idag

Slut för hela veckan till och med. Veckans avslutande möte höll passande nog till på Arlanda, varför jag nu bara behöver vänta en knapp timme här på Gbg-planet. Innan jag kom hit besökte jag Råcksta på morgonen, för det officiella slutmötet med teamet från WANO som spenderat hela veckan hos oss. Nu har vi ett drygt år på oss att arbeta med de åtgärdsförslag som blev slutresultatet, våren 2013 blir det en lite mer omfattande granskning. Men hur stor är egentligen chansen att jag sitter kvar här då?