måndag, oktober 31, 2011

Haloween

Idag är det den dag som denna amerikanska högtid egentligen firas. Men jag tjatar inte mer om det, det görs så det räcker ändå i de flesta medier. Trots detta är det ingen fart på firandet i Bua. Inte en enda bus-eller-godis hittills.

Dagens provkörning bjöd på Volvo, V60 och V70. Det är vad jag kallar gedigna bilar, men vi har fortfarande något märke kvar att prova innan vi väljer vad det ska bli.

söndag, oktober 30, 2011

Kapten Haddock

Vi har just varit i Varberg för att i tur och ordning provköra bilar, äta kina-mat och gå på bio, där vi såg nya Tintin filmen i 3D.

Resten av dagen blir det nog mest att softa här hemma, kanske plugga lite omvårdnad.

Nästa vecka blir kort vad gäller arbete. Start på Ringhals imorgon och sedan besök i Sthlm två dagar innan arbetsveckan slutar redan på torsdag med en dag i Gbg.

lördag, oktober 29, 2011

Beredd på vinter

Nu får vinterkylan gärna komma om den vill. I alla fall vad vår rosenrabatt anbelangar; den har just fått sitt vintertäcke av granris, som TexasTheDog nyss hjälpte mig att spåra upp i skogarna kring Ringhals.

Innan vi kom så långt i dagens program har jag hunnit med ett möte med kommittén för Buas Makrillfestival. Jag har visserligen annonserat min avgång från uppdraget där, men hellre ett möte för mycket än ett för lite som jag brukar säga.

fredag, oktober 28, 2011

På loftet

Ikväll håller jag till på övervåningen. Nere i vardagsrummet pågår tjejkväll... eller dammiddag... eller symöte, jag kan inte riktigt hålla isär de olika tillställningarna. Mat fanns det i alla fall så att det räckte till mig och Emil också.

Det här blir annars ännu en lugn och behaglig helg. Imorgon ska en del av trädgården täckas med ris och på söndag blir det Tintin film, mycket mer än så händer inte.

torsdag, oktober 27, 2011

Fler påhitt på Ringhals

Förmiddagens återträff med gamla trainee-gänget var inte riktigt tillräckligt med Ringhals-aktiviteter för en hel dag. Därför passade jag på att anordna ett litet arrangemang också på eftermiddagen, nämligen Ringhals jubileumslopp.

Själv höll jag mig till att vara funktionär och följa löparna per cykel, men i det efterföljande bastubadandet på Varbergs kurort deltog både tävlande och vi funktionärer på lika villkor.

Nu har jag just återvänt hem igen. En kopp te och försöka beställa biljetter till Tintin i helgen, sedan blir det grisebädden.

20 år

Hösten 1991 startade Ringhals ett trainee-program med ett tiotal nyutbildade civilingenjörer, varav jag var en.

Idag var det således dags för 20-års jubileum med denna skara. Flertalet av oss finns kvar i Ringhals och/eller Vattenfalls verksamhet på ett eller annat sätt, men jag var unik med att vara inne på min tredje anställningsomgång i bolaget.

Jubileet omfattade inte mer än en dryg timmes möte där vi uppdaterade oss på vad som hänt de senaste två decennierna och skrattade åt gamla bilder, därefter en gemensam lunch på Väröbacka Värdshus, innan det var dags att säga hej då och på återseende om 10 år igen.

onsdag, oktober 26, 2011

Många dar före doppareda'n

Nu har jag just har haft uppesittarkväll, men det beror mest på att jag råkade sova en stund i soffan tidigare ikväll. Det berodde nog i sin tur på att jag åt en extra stor portion grekisk sallad och en kvarts pizza. Det berodde å andra sidan på att Väröbackas pizzeria lägger 1,5 kg ost i greksalladen, samt att Emil inte orkade en hel pizza ens en gång. Det kan ha berott på att vi åt redan halvsex, precis när han kom hem från skolan. Det berodde i sin tur på att Anna-Lena tvunget skulle ha mat hämtad genast när jag kom hem från Gbg. Det berodde dock på att hon fick migrän annars. Det kan ha berott på vädret, men jag kunde tyvärr inte kolla lufttrycket, eftersom det väderinstrument jag nyss fick bara hade mätning av temperatur och luftfuktighet. Det är väldigt svårt att gissa vad det kan ha berott på, men jag ska klaga till den som skänkte mig manicken.