Söndagen har varit lördagen ganska lik. För min egen del helt och hållet en stillsam helg här hemma, medans familjens arbetsmyror och festfolk tittat förbi sporadiskt. De som passade på med detta idag kunde smaka på köttfärssås tillagad av resterna från en sönderstångad Eckerhultstjur.
Nästa arbetsvecka blir inte mycket livligare än den föregående. Någon dagstur till Sthlm, men för det mesta ska jag som en av bara några få personer i tjänst hålla vakt på Gbg-kontoret.
söndag, juli 31, 2011
lördag, juli 30, 2011
Korvkalas
fredag, juli 29, 2011
Trädgårdsnytt
Två nykomlingar i trädgården att presentera:
- Igelkotten Ivar, som vi bjöd på mjölk (laktosfri, annars kan igelkottar få ont i magen).
- Miscanthus sinesis "Strictus", eller zebragräs, som Anna-Lena hittade på gårdagens årliga marknad i Norvalla.
torsdag, juli 28, 2011
Verkligheter och sagor om el.
Idag presenterar Vattenfall kvartalsrapporten för Q2 2011. Något sämre resultat i den operativa verksamheten än föregående år, men framför allt en gigantisk extra förlustpost på 10 miljarder SEK i nedskrivningar beroende på att Tyska staten beslutat att göra våra kärnkraftverk där värdelösa. UK energiminister Charles Hendry uttalade tidigare den här månaden sitt fortsatta intresse av att minska utsläpp av växthusgaser och därmed sitt stöd för investeringar i ny kärnkraft, han noterade också att ”…the German and Suisse decisions to phase out will have a high price…”.
Eftersom den lösning Tyskland ser är sol och vind, kan det vara illustrativt att titta på hur det i dagsläget ser ut för Vattenfall - som är en av de stora vindkraftsaktörerna i Europa. Av diagrammet kan man utläsa att vind under Q2 2011 stod för närmare 2% av den faktiskt genererade elkraften (den stora mängden fossil produktion finns främst i Tyskland). Sol är i dagsläget försumbart och syns inte i diagrammet.
Hur kan nu all Tysklands kärnkraft ersättas av sol och vind inom 10 år? Det kan den inte. Istället projekteras just nu ett flertal kol- och gas-eldade anläggningar. Därutöver kommer Tyskland att bli kraftigt beroende av importerad kärnkraftsel från grannländerna, främst Frankrike.
Eftersom den lösning Tyskland ser är sol och vind, kan det vara illustrativt att titta på hur det i dagsläget ser ut för Vattenfall - som är en av de stora vindkraftsaktörerna i Europa. Av diagrammet kan man utläsa att vind under Q2 2011 stod för närmare 2% av den faktiskt genererade elkraften (den stora mängden fossil produktion finns främst i Tyskland). Sol är i dagsläget försumbart och syns inte i diagrammet.Hur kan nu all Tysklands kärnkraft ersättas av sol och vind inom 10 år? Det kan den inte. Istället projekteras just nu ett flertal kol- och gas-eldade anläggningar. Därutöver kommer Tyskland att bli kraftigt beroende av importerad kärnkraftsel från grannländerna, främst Frankrike.
onsdag, juli 27, 2011
En åsna
Jubelåsnan och Varbergs-innevånaren Erik Hellsborn blev för mycket till och med för den egna partiledningen i SD. På det mest löjeväckande sätt har han nu försökt att tillrättalägga sitt klavertramp på bloggen Eriks Politiska. Dessvärre för honom själv och hans framtid inom politiken var det nog mer än en droppe utöver vad partiets bägare tålde. Bra att SD-ledningen nu gett honom en knäpp på näsan och tvingat honom att avbryta bloggandet (vilket han förstås framställer som om han själv varit delaktig i beslutet), men obegripligt att stollen har fått hållas så länge ens i den sortens parti - han drog ju en hel del mindre smickrande uppmärksamhet redan i samband med valet 2010. Oavsett vilket har Erik med sina avslutande blogginlägg och kommentarer till dessa med besked klargjort att han är och förblir en jubelåsna. Det starkt kritiserade inlägget har nu censurerats av Hellsborns parti-vänner, men det var försent eftersom dess innehåll redan hade spridits via samtliga riksmedia, t.ex. SVT.
måndag, juli 25, 2011
Ett kvarts sekel
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)