söndag, juli 31, 2011

Dags för andra veckan

Söndagen har varit lördagen ganska lik. För min egen del helt och hållet en stillsam helg här hemma, medans familjens arbetsmyror och festfolk tittat förbi sporadiskt. De som passade på med detta idag kunde smaka på köttfärssås tillagad av resterna från en sönderstångad Eckerhultstjur.

Nästa arbetsvecka blir inte mycket livligare än den föregående. Någon dagstur till Sthlm, men för det mesta ska jag som en av bara några få personer i tjänst hålla vakt på Gbg-kontoret.

lördag, juli 30, 2011

Korvkalas

Det har varit en lugn och stillsam lördag på Tulpanvägen. Eftersom resten av gänget har nattjobb och sover om dagarna hade jag förmiddagen alldeles för mig själv. Den tillbringade jag helt och hållet i trädgården; mest för att chilla, bara en kort stund av trädgårdsarbete. Framåt lunchdags var ensamheten över, men det var en välkommen störning i form av Olivia som hade vägarna förbi. Nu har både hon och nattarbetarna lämnat huset igen. Dessförinnan hann jag med att ordna både sill-lunch och nu ikväll grillade korvar av lite olika slag åt sällskapet.

fredag, juli 29, 2011

Trädgårdsnytt

Det har varit en synnerligen lugn första arbetsvecka, nästan så att man får lappsjuka på kontoret. Idag har jag inte ens tagit mig dit, utan sitter hemma och jobbar på halvfart.

Två nykomlingar i trädgården att presentera:
- Igelkotten Ivar, som vi bjöd på mjölk (laktosfri, annars kan igelkottar få ont i magen).
- Miscanthus sinesis "Strictus", eller zebragräs, som Anna-Lena hittade på gårdagens årliga marknad i Norvalla.

torsdag, juli 28, 2011

Sådan matte, sådan hund

Så här kan det se ut en alldeles vanlig torsdag när man kommer hem från jobbet.




Verkligheter och sagor om el.

Idag presenterar Vattenfall kvartalsrapporten för Q2 2011. Något sämre resultat i den operativa verksamheten än föregående år, men framför allt en gigantisk extra förlustpost på 10 miljarder SEK i nedskrivningar beroende på att Tyska staten beslutat att göra våra kärnkraftverk där värdelösa. UK energiminister Charles Hendry uttalade tidigare den här månaden sitt fortsatta intresse av att minska utsläpp av växthusgaser och därmed sitt stöd för investeringar i ny kärnkraft, han noterade också att ”…the German and Suisse decisions to phase out will have a high price…”.

Eftersom den lösning Tyskland ser är sol och vind, kan det vara illustrativt att titta på hur det i dagsläget ser ut för Vattenfall - som är en av de stora vindkraftsaktörerna i Europa. Av diagrammet kan man utläsa att vind under Q2 2011 stod för närmare 2% av den faktiskt genererade elkraften (den stora mängden fossil produktion finns främst i Tyskland). Sol är i dagsläget försumbart och syns inte i diagrammet.
Hur kan nu all Tysklands kärnkraft ersättas av sol och vind inom 10 år? Det kan den inte. Istället projekteras just nu ett flertal kol- och gas-eldade anläggningar. Därutöver kommer Tyskland att bli kraftigt beroende av importerad kärnkraftsel från grannländerna, främst Frankrike.

onsdag, juli 27, 2011

En åsna

Jubelåsnan och Varbergs-innevånaren Erik Hellsborn blev för mycket till och med för den egna partiledningen i SD. På det mest löjeväckande sätt har han nu försökt att tillrättalägga sitt klavertramp på bloggen Eriks Politiska. Dessvärre för honom själv och hans framtid inom politiken var det nog mer än en droppe utöver vad partiets bägare tålde. Bra att SD-ledningen nu gett honom en knäpp på näsan och tvingat honom att avbryta bloggandet (vilket han förstås framställer som om han själv varit delaktig i beslutet), men obegripligt att stollen har fått hållas så länge ens i den sortens parti - han drog ju en hel del mindre smickrande uppmärksamhet redan i samband med valet 2010. Oavsett vilket har Erik med sina avslutande blogginlägg och kommentarer till dessa med besked klargjort att han är och förblir en jubelåsna. Det starkt kritiserade inlägget har nu censurerats av Hellsborns parti-vänner, men det var försent eftersom dess innehåll redan hade spridits via samtliga riksmedia, t.ex. SVT.

måndag, juli 25, 2011

Ett kvarts sekel

Så stor har vår äldsta dotter Amanda redan blivit. Makalöst hur tiden kan rusa iväg. Denna milstolpe har vi firat med grillkalas i Bua ikväll. Kärnfamiljen förstärkt med morföräldrar, kusin och pojkvän.

Arbetsträningen tidigare på dagen gick bra, men det var väldigt ödsligt på kontoret.