Dagens cykeltur gick till denna ort, men den här gången blev det en enmanstur som jag fick ägna mig åt själv. Födelsedagarna duggar tätt på den här semestern, idag var det Majas tur att bli firad. En aning blåsigt på eftermiddagen, men annars fortsatt varmt och soligt väder. Temperaturen nu på kvällen är passande nog 23 grader klockan 23. Igår fick vi sällskap av en hungrig hund på restaurangen. Hans tiggeri lönade sig
måndag, juli 04, 2011
Rovinjsko Selo
Kroatien 2011 dag 15
Dagens cykeltur gick till denna ort, men den här gången blev det en enmanstur som jag fick ägna mig åt själv. Födelsedagarna duggar tätt på den här semestern, idag var det Majas tur att bli firad. En aning blåsigt på eftermiddagen, men annars fortsatt varmt och soligt väder. Temperaturen nu på kvällen är passande nog 23 grader klockan 23. Igår fick vi sällskap av en hungrig hund på restaurangen. Hans tiggeri lönade sig
litegrann.
Dagens cykeltur gick till denna ort, men den här gången blev det en enmanstur som jag fick ägna mig åt själv. Födelsedagarna duggar tätt på den här semestern, idag var det Majas tur att bli firad. En aning blåsigt på eftermiddagen, men annars fortsatt varmt och soligt väder. Temperaturen nu på kvällen är passande nog 23 grader klockan 23. Igår fick vi sällskap av en hungrig hund på restaurangen. Hans tiggeri lönade sig
söndag, juli 03, 2011
Tour de Istria
Under dagens cykelturné har vi utforskat ett antal campingplatser som finns utefter kusten in till Rovinj och sedan vidare norrut. 6,5 timmar tog vi på oss för uppskattningsvis 25 km trampande och ett flertal stopp för bad, mat och dricka; 3-4 liter vätska per man gick det åt. Efter detta är vi för trötta att åka in till staden ännu en gång samma dag, tjejpatrullen fick åka själva dit ikväll.
Midsommar
Firandet av midsommarafton i det här landet har en del likheter med vår egen svenska tradition, inte minst vad gäller mat och dryck. Efter aftonen igår är det således midsommardagen idag. Den ska vi ägna åt lite olika saker; cykelutflykt för herrar/pojkar och shopping i Rovinj för mammorna och Maja. Dessutom bad och strandliv så klart, det är blå himmel och ser ut att bli en varm - men inte het - dag.
lördag, juli 02, 2011
Kockelikonka
Orten heter egentligen "Kokuletovica" på originalspråk, men vi brukar kalla den som i rubriken. Det var inte detta jag egentligen skulle berätta, utan hur förvånade jag och Larsson blev av att hamna en bit söder om denna ort när vi slutligen nådde det allmäna vägnätet efter någon timmas irrande på mindre grusvägar och stigar per cykel. Under utflykten hittade vi både ett trevligt ställe att luncha på och andra intressanta saker att se, så det gjorde inte så mycket att vi var vilse ett tag.
Med inspiration av denna strapats har vi genast börjat planera en större cykelutflykt någon dag framöver tillsammans med pojkarna.
Idag har vi lite blandat med sol och moln, men tillräckligt varmt för att ligga på stranden för dem som vill. Ikväll ska vi fira midsommar, vilket i Kroatien infaller den 2:e juli.
fredag, juli 01, 2011
Venedig
Staden består av 23 öar, sammanbundna av massvis av broar och kanaler. Den här dagen har vi ägnat åt ett besök där. Tidig transfer till hamnen i Rovinj, snabb båt (ca 2,5 h) till Venedig, guidning i de mest centrala delarna, lunch, matning av duvor på San Marco torget, promenad via några gator/torg/broar, båtåkning på kanalerna, och sist samma snabbfärja i retur hit till Kroatien. På det viset försvinner en dag snart.
Venedig är en intressant historisk plats och en stad man absolut ska besöka.
torsdag, juni 30, 2011
Nordostpassagen
Kroatien 2011 dag 11
Det ska enligt cykelkartan finnas en väg direkt från vår camping "Vestar" till den ca en km nordligare campingen "Pulari". Jag och Larsson har både gemensamt och var och en för sig sökt efter den rätta vägen, men hittills bara hittat den näst bästa. Från Pulari och vidare in till centrala Rovinj gick det däremot helt enligt cykelkartan tidigare idag. Vi hann med både det egentliga ärendet att köpa cykelslangar och dessförinnan att pausa på marinan för en öl och sedan ett bad i gamla st'an innan fruar och barn mötte upp för gemensam middag i staden.

Morgondagens födelsedagsbarn, Eric, fick en del av sitt firande redan ikväll. Imorgon bär det nämligen iväg ca 06:20 för en heldagsutflykt till Venedig - vare sig födelsedagsbarnet eller andra lär vara på hugget för uppvaktning ännu tidigare på morgonen.
Det ska enligt cykelkartan finnas en väg direkt från vår camping "Vestar" till den ca en km nordligare campingen "Pulari". Jag och Larsson har både gemensamt och var och en för sig sökt efter den rätta vägen, men hittills bara hittat den näst bästa. Från Pulari och vidare in till centrala Rovinj gick det däremot helt enligt cykelkartan tidigare idag. Vi hann med både det egentliga ärendet att köpa cykelslangar och dessförinnan att pausa på marinan för en öl och sedan ett bad i gamla st'an innan fruar och barn mötte upp för gemensam middag i staden.
Morgondagens födelsedagsbarn, Eric, fick en del av sitt firande redan ikväll. Imorgon bär det nämligen iväg ca 06:20 för en heldagsutflykt till Venedig - vare sig födelsedagsbarnet eller andra lär vara på hugget för uppvaktning ännu tidigare på morgonen.
Grå mellandag
Kroatien 2011 dag 11
Idag har vi för första gången lite gråväder här. Senare delen av natten och ett par timmar på morgonen har det regnat. Nu har det slutat och värmen börjar stiga igen, men himlen är fortfarande mestadels molntäckt. Inga badbilder än så länge idag, men däremot kommer här gårdagens bildbevis från landstigningen på ön Vestar.

Idag har vi för första gången lite gråväder här. Senare delen av natten och ett par timmar på morgonen har det regnat. Nu har det slutat och värmen börjar stiga igen, men himlen är fortfarande mestadels molntäckt. Inga badbilder än så länge idag, men däremot kommer här gårdagens bildbevis från landstigningen på ön Vestar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)