onsdag, juni 22, 2011

Dachau

Kroatien 2011 dag 3
Medelhavsvärmen har kommit för att möta oss redan här i München. 31 grader vid dagens besök på det f.d. koncentrationslägret i Dachau, ett par mil norr om staden.

Vi gör just nu ett återbesök på campingen för lunch och samlande av nya krafter inför kvällens eskapader i stadskärnan. Lyckas planerna kommer vi att sluta kvällen på någon av de välkända öl-hallarna.



tisdag, juni 21, 2011

Camping i München

Kroatien 2011 dag 2
Sitter sedan några minuter framför husvagnen och pustar ut. Efter två dagar som mestadels utgjort transportsträcka ska vi nu slå oss till ro de närmaste två nätterna på Campinplatz Obermenzing, som ligger i norra utkanken av München. Solsken och 25 grader varmt väntade på oss när vi kom hit.











Campingen är ganska enkel, men helt ok. El får man för 50 cent åt gången, man får fylla på mätaren 3-4 ggr på ett dygn. Middagen blir enkel ikväll, en blandning av medhavda makaroner, korvar, pasta och köttfärssås.

måndag, juni 20, 2011

På väg

Kroatien 2011 dag 1
Första dagen har gått som på räls. Fast egentligen gick det på Autobahn, en del på vanliga vägar och med färjor. Ekipagen från Bua och Tidaholm sammanstrålade i Helsingborg på pricken 10:00 för första korta färjeturen. Danmark for vi snabbt igenom, men tog oss åtminstone tid att uppleva det bästa landet har att bjuda – McDonalds. Efter färja n:o 2, Gedser-Rostock, gick bilarna betänkligt tyngre än förut. Vi tog oss trots detta en bit längre ner genom Tyskland än planerat, förbi Berlin och har nu stannat för natten på en rastplats strax norr om Leipzig, i höjd med Magdeburg. Bara ca 50 mil kvar att köra imorgon, innan vi når första riktiga campingen i trakterna av München.

söndag, juni 19, 2011

Packning

En stor del av gårdagen regnade bort, vilket bl.a. förstörde min gräsklippningsplan. Syster Hillevi trotsade dock regnet och kom på besök planenligt; man, hund och husvagn hade hon också fått med sig. Pizza på klipporna som besökarna sett fram emot ändrades till pizza i TV-soffan. En liten nytta hade vi av vädret också; hämtningen på rock-festivalen Metaltown blev tidigarelagd, så att vi kom hem redan vid midnatt.

Idag ska jag börja packa, eller åtminstone fundera på vilka saker jag borde packa. Alternativt går jag som vanligt upp en halvtimme tidigare imorgon och fixar sådana bestyr just innan avfärd.

lördag, juni 18, 2011

Trav & Galopp

Nog visste jag var häststället fanns, så till Åby travbana i södra Mölndal kom jag enkelt några minuter före utsatt tid 01:00. Tyvärr hade jag blandat ihop gångarterna och inte observerat att det var galoppbanan som var arena för tillställningen. Väl där (långt ute på Hisingen) hittade jag av ren tur Emil och hans kompis (ingen av dem med fungerande mobil) bland tusentals nattvandrare.

Någon timme senare än planerat slog vi läger i Amandas lägenhet. Det ska nog sovas en stund till här innan vi tar oss in till sta'n för brunch, varefter pojkarna kan återvända med buss till dag 2 av festivalen.

fredag, juni 17, 2011

Eifelland

Direkt efter hemkomsten idag var det dags att åka och hämta det som kommer att vara vårt hem tre veckor framöver.

Innan avfärden på måndag ska jag dock hinna med lite andra nöjen, som att hämta Emil i Göteborg mitt i natten, släktbesök av andra campare, trädgårdspyssel, makrillfestival-förberedelser och kanske en gnutta jobb.

En metallstad

Dagens IT-teknik är fantastisk. För en timme sedan ringde Emil från Kunsbacka. Han var på väg med tåget till Göteborg och 2-dagars konserten "Metaltown". Kvar i Bua ligger hans biljett. Enkelt fixat dock; jag loggade bara in på beställningssidan igen, skickade biljetterna till en skrivare på Gbg-kontoret, ringde kompisen Kjell och bad homom lämna den i receptionen, och guidade slutligen via mobilen unge herr Reinsjö dit från stationen för att hämta upp.