måndag, februari 28, 2011

Performance Review

Säsongens första "performance review" med medarbetare idag. Mina kommande två veckor kommer till stor del ägnas åt den sortens syssla; ungefär den tid det tar att hinna med ett dussintal.

På Aktuellt diskuteras just nu bloggar, och det faktum att 80% av alla svenska sådana skrivs av 17-åriga tjejer och handlar om vilken blus de senast har köpt. Jag ska försöka bli lite trendigare och ansluta mig till detta. Reportage om mina klädinköp utlovas när/om jag gör något inköp nästa gång.

söndag, februari 27, 2011

Flyttbestyr

Hela dagen har jag och Emil ägnat åt att hjälpa Olivia och Jonas med att möblera sin lägenhet. Tidig start på dagen för att hämta en kärra i Tofta, där vi lämnade hem den igen för en liten stund sedan. Däremellan en runda för att hämta möbler och annat bohag i Bua, IKEA Kållered, Fjärås, Hyltebruk och Halmstad.

Kommande vecka blir det lite fram och tillbaka. Gbg-Gbg-Sthlm-Ringhals-Sthlm blir sekvensen denna gång.

lördag, februari 26, 2011

Demokrati

Det här har varit en stillsam lördag hittills. Ensam hemma med en städlista som bästa sällskap, men nu är alla punkterna avklarade.

Cirkusen kring sossarnas partiledarbyte ter sig alltmer patetiskt. Igår förklarade Marita Ulvskog att det gott och väl räcker om en kandidat finns identifierad två veckor innan partistämman. Vilket utomordentligt trams! För att inte tala om vilket uttalat förakt för demokrati och öppenhet. Socialdemokraterna gör bäst i att hålla inne med kritiken av diktaturer i Afrika och Mellanöstern. Städa upp i ert eget parti till att starta med!

fredag, februari 25, 2011

Grå vardag

Jag konstaterar att det hinner komma mer saker i inkorgen under veckans första fyra dagar än vad man hinner jobba ikapp den femte. Åter i grottekvarnen under veckans sista arbtsdag har jag tuggat mig igenom ett hundratal email med ömsom belåtenhet och ömsom mindre raseriutbrott som resultat. Summa summarum är detta överlägset veckans gråaste dag hittills, både om man tittar ut på vädret och om man tänker på sysselsättningen veckans tidigare dagar.

För säkerhets skull tar jag ett tidigt slut på denna dag. Kanske hinner jag före rusningstrafiken ut utr Gbg.

torsdag, februari 24, 2011

Resedagbok Dolomiterna. Dag 5

Väl utsövda startade vi återfärden från bergsbyn på ca 1900 meters höjd i morses. Sagolikt vackert att ta sig den första biten nerför serpentinvägarna, men också en aning sorgligt att lämna skidparadiset just när det kom ännu en dag med perfekt skidväder.

Vi valde alltså att lämna Italien direkt efter frukost, även om det gjorde att vi på pappret skulle få 2-3 timmars väntan i München. Baktanken med detta var att låta flygplatsens trådlösa kompensera lite för de senaste dagarnas internet-abstinens. Tur i oturen blev det inget med detta. Vår avgång visade sig vara inställd, men turligt nog kom vi istället med en som var ett par timmar tidigare. Därför åter i Bua redan före klockan åtta ikväll.

Sammanfattande slutomdöme:
1. Bästa skidåkningen finns i Dolomiterna
2. Planering är överskattat - var man ska bo, åka skidor och göra för övrigt kan man komma på under tiden
3. Skidåkning kan förbytas från avkopplande sällskapsresa till tuff elitidrott om man reser på tu man hand med en åksugen tonårsson

onsdag, februari 23, 2011

Resedagbok Dolomiterna. Dag 4










För första gången sedan den här resan startade kunde vi unna oss en liten sovmorgon idag. Frukost ordnade vi själva på rummet och behövde sedan bara kliva utanför dörren för att vara vid första liften.

Vädermässigt var det absolut på topp idag. Strålande sol från blå himmel och ett tiotal minusgrader, för första gången kom snusnäsdukarna till användning.

Tre dagar är ganska lagom när man gör en koncentrerad skidresa med bara två personer. Jag bedömer att antalet åkta metrar är ungefär detsamma som under de hela veckor vi de senaste åren haft på oss i Mayrhofen. Den enda baksidan av detta är att man måste visa vad man verkligen går för (eller inte) när det inte finns en stor grupp att vänta in och gömma sig i. Vi hittade dock finurliga kompromisslösningar, genom att Emil körde för fullt i skogen och på andra jobbiga ställen, samtidigt som jag slet för att hålla jämna steg i de preparerade pisterna bredvid. Oftast behövde han inte vänta alltför länge nere vid liften.

Värdig avslutning på skidåkandet med after-ski på dal-stationens utomhusservering. Strax ska vi testa spa-avdelningen på lägenhetshotellet, därefter äta middag på grannhotellet som har riktig restaurang. Imorgon tar vi hela dagen på oss för att komma hem igen.

tisdag, februari 22, 2011

Resedagbok Dolomiterna. Dag 3

Hyrbilens GPS menade säkert bara väl, men den genväg över ett bergspass vi prövade visade sig vara en återvändsgränd i vinterväglag. Efter detta extra körande och en även för övrigt långsam färd genom alpdalarna hade klockan blivit nästan 11 innan vi kom ut i Cortinas klassiska pister.

Desto mer skidåkning, och desto bättre sådan, blev det sedan. Redan efter en dag här är det lätt att deklarera detta som Alpernas bästa skidställe. Skulle någon annan ort i Alperna påstås vara bättre, österrikiska Mayrhofen bara för att gripa ett exempel ur luften, ja då ska det vara på andra meriter än skidåkningen.

Kort strosande på stadens fina gågator efteråt gav en känsla av äkta flärd och bästa samhällsklass, men lika säkert en insikt om att vi inte riktigt hörde dit. Således ratade vi de otaliga luxuösa märkesbutikerna och gjorde våra inköp på den enda modesta butik vi kunde hitta, nämligen Coop. Efter dryga två timmars bilfärd var vi åter i vårt hemmaområde Plose. Ny incheckning på lägenhetshotell precis vid backen, där vi ska sova våra två återstående nätter. Enkelt, men trevligt ställe, som gärna ordnade ett par extra middags-portioner eftersom vi var hungriga.