tisdag, december 07, 2010

Frukost på Richertsgatan

Inatt passade jag på att kinesa på Amandas soffa igen. Med försenat tåg hem från Sthlm och tråkigt bilväder är det inte så fiffigt att köra Gbg-Bua tur-och-retur i mörkret bara för att vara åter på Gbg-kontoret igen tidigt nu på morgonen.

Den insparade restiden nyttjade jag desto bättre till att äta frukost och se på julkalendern (mitt första avsnitt för i år) i Amandas soffa. Inget fel på servicen heller. Nästan som Kalle Anka i husvagnen satte jag mig bara upp ur bädden och simsalabim var jag vid frukostbordet som värdinnan dukat upp under tiden.

måndag, december 06, 2010

n-3

Idag har nästa nivå av Vattenfalls nya organisation blivit offentlig. Det som nu blivit klart är chefer på nivå "n-3". Det är ett vanligt sätt att beskriva en klassisk hierarki, där den högsta nivån, 'n', är de som rapporterar direkt till högsta befälhavare; i vårt vall Vattenfalls koncernchef. Den nya grupp på nivå n-3 som jag blir chef för heter något så flashigt som "System Intelligence". n-3 betyder att min chef (n-2) rapporterar till en affärsområdeschef (n-1), som rapporterar till en divisionschef (n), som rapporterar till koncernchefen.

Just nu sitter jag på ett något försenat X2000 åter till Västkusten. Om inga större ytterligare förseningar tillstöter är jag åter hemma i kvällsmörkret en sisådär 18 timmar efter det att jag lämnade Bua i morgonmörkret.

Enkelspårigt

Gårdagens tågurspårning gör att det just nu är enkelspårsdrift en bit efter Herrljunga. Därför står vi just nu stilla med vårt tåg där och väntar in ett mötande.

Mig spelar det inte så stor roll. Dagens möten i Råcksta startar inte förrän 13:00 och fram till dess har jag bättre arbestro här på tåget än på kontoret. När vi rullar in på Sthlm central om ett par timmar är både den här dagen och resten av veckan ordentligt förberedd.

söndag, december 05, 2010

Kalle Anka gran

Nu har vi tagit in och klätt årets gran, som är av sorten "Kalle Anka". Det är en så'n där tjock och tät modell, som granarna brukar se ut i teckande serier.

Det är Emil och jag som stått för både bedrifterna att välja gran igår och att klä den idag. Anna-Lena roar sig istället med att jobba denna 2:a advent.

När det nu väl är gjort och man ser hur bra det fungerar, ångrar jag att vi inte bytte för längesedan från parabol till digital-TV via bredbandet. Nu har vi både en gammaldags analog antenn och en parabolmottagare enbart som dekorationer på huset.

Imorgon blir det en lång tåg-dag med Sthlm tur-och-retur över dagen. Ett besök där även to-fr; Gbg-kontoret ti-on däremellan.

Vin & Skafferi

Restaurangen Vin & Skafferi finns på Varbergs fästning, alldeles innanför det yttre fästningsvalvet. Förutom vårt sällskap á 6 personer bestod deltagarna i kvällens sittning mestadels av sällskap från frisörer och andra företag inom hårvårdsbranschen.

Mer mat än vi orkade äta, fast vi försökte verkligen att få i oss mer än vi kunde. Överlag mycket bra, toppnoteringar för omeletten med räkstuvning och revbenen. Hemfärden gick sakta och försiktigt genom ett begynnande snöväder. Mellanlandning framför brasan i Karlssons uterum för säkerhets skull.

lördag, december 04, 2010

Lingonröda tuvor










Det börjar bli lite mildare på Västkusten, alldeles runt nollstrecket i Bua nu på förmiddagen. Dagens hundpromenad gick en bit in i skogen. Där fanns lingonris för Anna-Lena att plocka, en bra plats för TexasTheDog att bajsa på och en utsiktsplats över fyren och havet.

I dagens fortsatta verksamhet ingår att få igång digatalboxen från Telia som jag just hämtat på posten, köpa en julgran och äta julbord på Varbergs fästning ikväll.

fredag, december 03, 2010

Årsmöte

Jag valde att skona min rygg och ställde inte upp i själva tävlandet vid dagens klubbmästerskapet. Dessutom kunde jag på det sättet lämna kontoret en timma senare. Nytta och nöje i god förening alltså. Däremot hann jag precis i tid till själva årsmötet och det efterföljande bastubadandet.

Inga särskilt stora sensationer. Ringhals Maraton Klubb har numera en ganska inrutad verksamhet, som ter sig tämligen lik från år till år. Göteborgsvarv på våren, Europaresa på hösten, klubbmästerskap och ibland något annat eget arrangemang. Så lät det när vi summerade 2010 verksamhet, och alldeles likt när vi beslutade om hur 2011 ska se ut.