torsdag, september 30, 2010

Citykonferens

Större delen av den här dagen har jag tillbringat i ett av de större konferensrummen på Ingenjörsförbundets konferenslokal "Citykonferensen" mitt i sta'n. Rummet hade luft som skulle ha räckt åt 30 personer, men vi var ungefär dubbelt så många.

Morgonen bjöd oplanerat på en 5-6 km promenad, eftersom tunnelbanan hade fått totalstopp på gröna linjen mellan Alvik där jag bor och centrum där konferensen ägde rum.

Ikväll funkade det igen. Väl åter i Alvik träffade jag på Göteborgskollegan Henrik. Vi firade mötet med varsin hamburgare.

onsdag, september 29, 2010

Mittwoch

Kursen i tyska slutade för två veckor sedan. Annars hade jag ägnat första delen av den här onsdagskvällen åt att träna konversation på det språket liksom att traggla ackuastiv och andra kasus.

Desto bättre, tur i oturen, drog dagens möten ut till en stund efter 18. Därefter behövde vi bara förflytta oss 25 meter för att hamna mitt i den after-work med gratis varmkorv och öl som avdelningen Engineering är hyggliga nog att anordna i Råcksta ibland.

När väl detta klarats av har jag haft bara mig själv, Scandic Alvik och nya boken av 'Lars Kepler' till sällskap. Preliminärt omdöme efter ca 100 sidor:
Bra tryck i handlingen med tilltagande spänning; på gränsen till för mycket/överdrivet vad det gäller beskriving av huvudkaraktärer, funktion hos både polis och sjukvård, samt antal personer som skymtar förbi redan i inledningen - sammantaget inte särskilt trovärdigt. Språkbehandlingen är förbluffande dålig, med tanke på den goda kritik boken har fått. Det märks att det är debutanter.

tisdag, september 28, 2010

Som ett tåg

Efter ett par morgontimmar på Gbg-kontoret sitter jag nu ombord på mitt favorit-transportmedel; X2000.

I natt har LottaTheCat varit mångalen och skrikit värre än vanligt. Det visste jag inte då, eftersom jag somnade på en sekund och inget hörde, men Olivia som gav upp mitt i natten och släppte in odjuret på sitt rum berättade historien vid frukosten.

måndag, september 27, 2010

Besök

Om jag skulle få oväntat besök på mitt kontor kan jag alltid bjuda på Gevalia kaffe. Dessutom kan jag bjuda besökaren att sitta ned, i min för dagen nya besöksstol. Om det kommer två besökare på en gång går det lika bra. Två likadana och behagligt gröna stolar står nu på mitt rum.

Detta blir enda hela dagen i Gbg den här veckan. Ett par timmar imorgon förmiddag också, sedan resten av veckan i Sthlm. Men dessförinnan ett besök i Bua, där en TV-kväll med "Halvåtta hos mig" och "Idol" väntar i sällskap av Emil och Olivia.

söndag, september 26, 2010

Jämna dagar

Årets jämnaste dag passerade under veckan som gick. En vecka sedan valet, vars resultat enligt Mona Sahlin kommer att orsaka kaos i riksdagen - om inte Reihnfeldt följer hennes råd och bildar samlingsregering, baserat på stöd av 95% av riksdagens mandat - dvs med alla partier utom SD.

De etablerade partiernas, främst den rödgröna oppositionens, sätt att åbäka sig över den uppkomna situationen påminner mest om elefanternas påstådda skräck för möss. Vem vet vad vi ska behöva åskåda när riksdagen öppnas om knappt två veckor. Just som SD's 20 riksdagsmän smyger in i riksdagens huvudkammare löper de 329 övriga amok därinne, gömmer sig under pulpeter, kastar sig upp i lampor eller ut genom fönster. Man kanske skulle förslå att förvara SD-personerna i säkerhetsburar av något slag?

Kommande vecka ska jag till största delen uppehålle mig skrämmande nära platsen där denna rysare just nu utspelar sig. I samma stad åtminstone.

fredag, september 24, 2010

After work

Stackars Krille har ingen röst kvar. Att försöka leda en pop-quiz i Buas hamnkrog en afterwork-fredag kan vara nog så svårt. När högtalarsystemet inte fungerar, så att man istället måste skrika, börjar det att bli riktigt besvärligt.

Jag vann tyvärr inte tävlingen. T.ex. kunde jag inte den tredje ingrediensen i en barkis, enligt en episod från TV-serien "Macken". Utöver vatten och luft, som Krille redan berättat, ansåg tydligen seriens huvudkaraktär Roy att en barkis bara innehåller "gammalt bös".

Planerna på en golfrunda efter jobbet/skolan idag ställde vi in, eftersom Emil hade blivit alltför förkyld. Det var kanske därför han hade glömt bort att det var studiedag; men tur ändå att han kom på sitt misstag efter att bara ha åkt 100 meter med 07:20 bussen.

torsdag, september 23, 2010

Ett jubileum

Idag begav jag mig ovanligt tidigt iväg från Sthlm, redan med mitt-på-dagen flyget 12:00. Orsaken var att hinna hem till min viktiga uppgift som funktionär i "Jubileumsloppet" som anordnades av Ringhals Maraton Klubb, RMK.

Två olika sträckor och fyra startgrupper, totalt ca 50 personer, var anmälda. Visst manfall pga sjukdom och andra förhinder, men vi som deltog hade en trevlig eftermiddag och därefter en ännu bättre kväll i den abonerade relax- och bastu-avdelningen i en egen stuga hos Kurorten, alldeles vid Apelvikens strand.

Mitt jobb var det bästa av alla funktionärer, att vara följeslagare till gångarna (just det, en av de fyra klasserna var gång istället för löpning). Det kom bara två damer och en herre till start i denna minsta klass, men det blev en munter promenad.