fredag, april 30, 2010

Marsch

Ikväll har vi frossat på nykokta musslor och kräftor, samt en del annat smått och gott. Mitt i sittningen hade vi även tid att ansluta till den traditionella Valborgs-marschen mot Båle. Väl där bistod vi (jag och min bäste vän, Thomas) kyrkokören från åhörarplats, genom att klämma i friskt på mans-stämmorna.







Cortege

På denna dag för exakt 22 år sedan åkte jag cortege-vagn i Göteborg. Det var en trevlig dag och en skojig kväll, så långt jag minns den i alla fall.

Det här året överlämnar jag med varm hand den sortens engagemang åt Amanda; hoppas du får lika trevligt!

Själv ska jag som vanligt utmärka mig som Buas ende innevånare försedd med Chalmers-mössa. Alltid irriterar det någon.

torsdag, april 29, 2010

Grusade planer

Nu har vi inte kvar diket framför vårt hus längre, det är igenfyllt med grus. Egentligen skulle det ha blivit så genast efter att jag grävde bort rabatten förra året, men jag råkade glömma bort det och därför har vi sedan dess haft ett dike efter en bortgrävd rabatt framför huset.

Innan grus-arbetet (som bara tog 20 minuter, det mesta var redan levererat på plats rätt i diket av en grävskopa tidigare på dagen), har jag tillbringat dagen i Göteborg.

onsdag, april 28, 2010

Mauds bekymmer

Idag kunde man inte komma in på Vattenfalls huvudkontor på Sturegatan. Där klättrade chimpanser från greenpeace på väggarna och hade blockerat ingången. Deras ärende var en uppmaning till Maud Olofsson om att stänga av all produktion från kärnkraft och kol.

Vi frågade dem vad de har emot kärnkraft. Det visste de inte först, men kom sedan på ett antal skäl, bl.a. att det var för dyrt. Vi frågade om de visste vad vindkraft kostar. Det visste de inte. Därför var det bra att demonstranterna stod där när vi kom. Annars hade de fortfarande inte vetat att det kostar 3-5 gånger så mycket att producera el med vindsnurror än med kärnkraft.

tisdag, april 27, 2010

Västerås

Det finns inte bara gurkor i staden, utan även en del firmor som vi har orsak att prata med nu. Dagen till ära har vi rest med tåg från Stockholm till Västerås, och sedan samma rutt åter - fast baklänges. Emellan tågresorna ett par timmars möten och en god lunch på gästmatsalen.

När jag min vana trogen packade väskan först minuterna innan avfärd hemifrån igår morse, hade jag glömt att vi hade detta möte med externa parter. Alltså kom ingen slips med i packningen. Nu gick det elegant ändå. Jag upptäckte fadäsen i tid och kunde be Nils-Olov att ta med en extra och ge mig till låns för dagen.

Dagens drinktips: Long Island Ice Tea. Som många andra slags te är det både gott och nyttigt.

måndag, april 26, 2010

Miljonstad

Jämfört med de föregående två veckorna är det en liten by jag besöker idag. Utsikten över Stockholms sky-line från våning 10 på Scandic Alvik är småtrevlig, men inte som t.ex. Seoul och Osaka. I två kvällar får jag nu hålla till godo med att bese en miljonstad, istället för en som är 10-20 ggr större.

Ikväll skulle jag enligt min egen plan ha gett mig ut på en löprunda i det behagliga vårvädret. Tyvärr hade inbrottstjuvar härjat på Tulpanvägen inatt, och bl.a. stulit mina löparskor och kläder som jag lämnade i hallen igår. Däremot hade mina inneskor blivit kvar, så jag får nu ge mig ner till hotellets gym och dess löpband istället.

söndag, april 25, 2010

Söndagspyssel

Vi är inte så flitiga att det blir av exakt varje vecka, men just den här söndagen har vi gjort ett kyrkobesök; denna gång pga konfirmation. Annars är det mest typiska söndagsaktiviteter. Ett besök i gymmet med Emil, en stunds slappande i soffan till ackompanjemang av tv-serie-repriser, den ena mer korkade än den andra. Den obligatoriska golvstädningen blir jag nog också så illa tvungen att ta mig an innan dagen är över.

Efter trädgårdsarbetet igår tog jag en cykeltur och kom i precis rätt ögonblick ner till hamnen för att hoppa i Simons båt och bli med på årets första tur på sjön. Grillad korv och nykokta kräftor till kvällsmat på Nordö.

Nästa vecka blir delad mellan Stockholm och Gööteborg, någon dag mer i huvudstaden.