onsdag, mars 31, 2010

Mjölksyra

Betraktat här nerifrån byn skulle man kunna tro att nattens väder var dåligt; det regnade nämligen ganska mycket. Ett par tusen meter högre upp betyder det istället snöfall. Idag har vi haft den bästa skid-dagen hittills, med ett par dm ny snö i backarna. Det är behagligt att åka genom nyfallen snö i opistade nedfarter, men det är bra mycket jobbigare än att glida fram i mer välpreparerade pister. Därför har jag haft ont i benen av mjölksyra massvis av gånger idag.

Väl åter i byn kan vi njuta av sol och vårvärme istället för regn. På en balkong t.ex..

Igår hade vi en födelsedag att fira, och gjorde därför ett pubbesök efter middagen.

tisdag, mars 30, 2010

Stilstudier

Idag en stilstudie över några olika sätt att åka skidor på. Alltsammans är exempel från vår egen grupp (Cannmo-Larsson-Reinsjö) och fångat med Olivias kamera på Hintertux. Det varma vädret så här sent på säsongen gör att skiddagarna blir ganska korta. Idag gav vi upp redan vid 2-tiden. Å andra sidan är det ganska behagligt nere i byn där våren är i full gång. Om en halvtimme har jag och Larsson bestämt träff med pojkarna för att ge oss ut på rövarstråt.

Hintertux

Igår åkte vi skidor på glaciären Hintertux; det ska vi göra idag också.
Dagens tips 1: Om det är en varm och solig nedfart till dalstationen, stanna genast på en after-ski och ta något svalkande innan bussen åter till byn.
Dagens tips 2: Om det bara finns små ölglas, beställ två åt gången.
Dagens tips 3: Släng av skidkläderna och stå i bara understället på after-ski



söndag, mars 28, 2010

Penken

Det största av de skidsystem man når direkt ifrån Mayrhofen heter Penken. Om jag minns rätt finns det ca 50 olika liftar och minst dubbelt så många nedfarter. Idag har vi åkt i några av dem. På ett ställe kan man åka en riktig slalombana med tidtagning. Jag fick 37.15, näst snabbast efter Eric Larsson som körde fortast.

I källaren på Berghof där vi bor finns ett gratis (för hotellgäster) kombinerat spa och porrklubb. Vi kallar det så i alla fall, eftersom det är blandat damer/herrar och man måste vara naken. I vårt sällskap var det bara några av herrarna som nyttjade denna facilitet för att koppla av efter dagens skidåkning.

lördag, mars 27, 2010

Berghof

Resan gick ovanligt bra den här gången. En god stund innan 4 på eftermidagen var vi framme. Sedan dess har vi installerat oss och hyrt skidor. Med start imorgon har vi nu sex dagar av skidåkning och en del andra trevligheter framför oss.

Jag och Anna-Lena får hålla till godo med en pensionärs-tvåa i huvudbyggnaden i år, medans våra ungdomar har fått en 3-bädds festvåning i party-annexet. Men det finns en källargång emellan.

fredag, mars 26, 2010

Cool

Det här årets skidresa ska jag inte bara hålla på att slipa på tekniken och andra nördiga saker. Nu är det istället den coola sidan av mig själv som ska få extra utrymme.

För att impa ordentligt både i backen och på de hetaste ställena för after-ski, har jag skaffat ett par utomordentligt coola solglasögon. De passar utanpå de vanliga glasögonen, har polaroidglas, sidoljus-skydd och ett praktiskt band som gör att de kan hänga om halsen. Om Matilada och Olivia ber riktigt snällt kan de kanske få hänga med mig ibland.

Kassa

Idag har jag kvitterat ut öl-kassan för nästa vecka. Om det blir några euro över blir det kanske ett eller annat liftkort också.

En dag per vecka på hemmakontoret är en aning i underkant. Särskilt när den blir så här kort. Oaktat detta packar jag nu ihop och ger mig av för att spendera mina öl-pengar.