måndag, mars 01, 2010

Pullman

Det var orkan i Frankfurt under gårdagen. Skulle man tro TV-reportagen var tillståndet mycket svårare än i både Chile och Haiti. I alla fall blåste det mycket och många plan var sena eller inställda. T.ex. det som skulle tagit oss vidare till Madrid. Vi kom till slut fram hit med en annan avgång några timmar senare.

Nu ska jag gå ner och äta frukost på Pullman Madrid Airport Holel där vi bor. Sedan har vi ett möte hela dagen med koreaner - om nu de har lyckats ta sig hit.

söndag, februari 28, 2010

Löpande band

Jag har aldrig tidigare förstått vitsen med löpband. Något enstaka tilfälle har jag testat en minut eller två, men genast givit upp med insikten att det är mycket behagligare att springa utomhus istället.

I vanliga fall brukar inte vädret ge någon särskild ledtråd om man vill lista ut ifall det är nyårsafton eller midsommarafton på Västkusten. Den här vintern har varit ovanlig på det sättet, men det har också gjort att det har varit omöjligt att jogga utomhus i massvis av veckor nu. Denna speciella omständighet är orsaken till att jag nu har vant mig vid att springa på band. Det har faktiskt sina fördelar. Ingen chans att fuska genom att springa saktare efter ett tag - då åker man av bandet och in i väggen bakom.

Den kommande arbetsveckan ska starta redan idag. Vid lunchdags beger jag mig till Landvetter för vidare transport till Madrid. Bara en dags möte där imorgon, sedan Göteborg två dagar, till Stockholm på onsdag kväll och kvar där över torsdagen. På fredag åker vi till Varnhem för Eddys begravning.

lördag, februari 27, 2010

Matematik

Idag fyller Dan Andersson år. Inte den kände skalden, men en klasskamrat jag hade för 35 och ännu fler år sedan. Jag tror att han gör det i alla fall. Han brukade fylla den 27:e februari på den tiden, men det är ju länge sedan och sådant ändrar väl sig ibland.

Idag sitter jag inne och väntar på att snön ska smälta. Det gör den också. Jag har fördrivit lite av väntan med att skriva rent anteckningar från mina hittills genomförda målsamtal. Om 10 minuter ska jag väcka en av familjens matematik-studenter och fortsätta med bl.a. likformiga trianglar.

Tyvärr kan jag inte längre hjälpa den andra av dem, för den sortens matte har jag glömt. På sin höjd får jag en fragmentarisk minnes-flashback av berättelserna om integraler och derivator i massvis av dimensioner.

torsdag, februari 25, 2010

Flytt

Denna veckan flyttar vi in i en ny del av Göteborskontoret. För ett kort ögonblick kommer vi nu att ha gott om plats, men innan sommaren, när alla mina nyanställda har kommit, kommer jag att behöva ytterligare platser.

Som man ser på fotot (fotograf: Arne), har jag tagit plats i ett av de större rummen (bara en bit av det syns i och för sig), men jag kommer att dela detta med två av mina medarbetare.

onsdag, februari 24, 2010

Promenad

Idag skulle allt vara som vanligt. Tunnelbanorna åter i full trafik. Det fungerade ända till Alvik, där meddelade föraren att det tyvärr blivit nya fel längre fram och att det inte skulle gå att köra längre. Ersättningsbussar skulle beställas fram... Jag struntade i detta och promenerade istället de 6-7 km som var kvar.

Hemresan gjorde jag med det mer pålitliga alternativet, flyg. Resten av veckan ska jag undvika alla former av spårbunden trafik och bara köra bil.

Nåväl, man kan förarga sig på allt krångel man drabbas av när inte kommunikationerna fungerar som förväntat; det är det väldigt många som har gjort de senste dagarna. Lars Ohly blir dock ohotad innehavare dagens dumstrut, då han i en analys "... ser nu hur nyliberalismens kollaps gör att människor inte kan åka tåg när det blir snö...".

tisdag, februari 23, 2010

SATS Hötorget

Hotellet jag bor på den här veckan har inget eget gym. Däremot har kedjan (Rica) ett avtal med SATS, så att man kan gå dit och träna. Jag har just pustat ut efter några km på ett löpband där. Gymmet vid Hötorget är större än Västerhavsgym i Bua. Det finns ca 22 löpband jämfört med ca 2 i Bua. (Notera: Jag har inte ofredat personalen med att ta närgågna foton, jag fann bilden på nätet)

Dagens avslutande möte, just före träningspasset, var ett lättare gräl som vi avhandlade i kontoret inne i sta'n. Det gick inte så långt som till handgemäng.

SJ har med ett automatiskt telefonisystem idag ringt upp mig och meddelat att tåget som skulle ha tagit mig till Göteborg imorgon kväll är inställt. Det är inte så besvärligt när man är affärsresenär, bara att ringa resebyrån och be dem fixa en flygbiljett istället. SL har minst lika stora problem som SJ. Färden till Råcksta idag på morgonen var aningen kaotisk. T-banan gick bara till Thorildsplan, där ersättningsbussar skulle ta vid. Efter 30 minuters väntan i ett folkhav som då vuxit till tusen personer fick jag kontakt med en kollega som var på väg med bil och kunde plocka upp mig. Åter en enkel sak i min situation. Däremot tyckte jag riktigt synd om stackars skolbarn, inte mycket mer än en meter höga, som ängsliga och frysande stod kvar och väntade. Undrar om de någonsin kom fram till skolan idag?

Misty

För ovanlighetens skull jobbar jag sent idag. För att inte bli totalt insnöad av jobbet, har jag samtidigt Spotify igång.

Här kommer dagens tips: Julie London – Misty. Det finns många andra tolkningar av denna klassiska jazz-beat, men Julie är en av de bättre.

Nu ska jag skicka uppdaterade dokument till vår förhandlingspart. Därefter ska jag sova betydligt färre timmar än vad som vore möjligt i den behagliga hotell-bädden.