tisdag, december 08, 2009

Midvinter

En kort promenad från eftermiddagens möte på Klarabergsviadukten tog mig hit till hemmet för den här veckan, Scandic Continental mitt emot central-stationen. Om några minuter beger jag mig ut i midvintermörkret igen, denna gång med destination Grand Hotell, där vi har samlingspunkt en stund innan vi beger oss till kvällens trevlighet på Wallmans salonger.

Lyckligtvis var min roll mest att sitta och lyssna på förmiddagens möte, så där fick jag ett par timmar att sitta och maila i smyg.

måndag, december 07, 2009

Japaner, japaner, japaner

Vi har just avslutat möten med ett företag som tillverkar allt ifrån hängbroar och bilar till telefoner, bl.a. också kärnkraftverk. Trots att gästerna inte skrek utan pratade lågmält och välvårdat har jag fått en aningen ont i huvudet. Jag är rädd att en förkylning kan vara på väg.

Tyvärr kan jag trots detta inte bege mig raka vägen till hotellet och ta en tidig kväll. På vägen ska jag göra ett stopp och ha ett kvällsmöte på en pizzeria i Alvik. Hoppas bara att det inte blir fettfläckar i protokollet. Stockholm är annars gråare och tristare än någonsin.

söndag, december 06, 2009

2:a advent

Om Olivia kommer hem i tid idag får vi se två ljus brinna. Att någon annan i familjen skulle våga röra adventssljusstaken, eller ännu värre kalenderljuset, är uteslutet. Det är för stor risk att man råkar elda några millimeter för mycket, och då blir det bannor från hemmets traditionsivrare no 1.

Det kommer inte att bli något lugnare tempo inför julen. Veckan som kommer ska jag i huvudsak tillbringa i Stockholm. Egna projekt- och styrgruppsmöten, besök från två av våra potentiella huvudleverantörer, julbord och en del annat smått och gått står på schemat. Avrundning med en fredag i Göteborg.

lördag, december 05, 2009

Min bäste vän

Simon ringde redan när jag fortfarande befann mig i Göteborg och höll på att avsluta flyttbestyren med Amanda. Jag visste förstås sedan tidigare att vi var bjudna till honom och Mia ikväll för julpyssel och middag. Den nya och välkomna upplysningen var att herrarna i kvällens sällskap var inbjudna en stund tidigare för bastubad och en öl.

Jag hann hem precis i tid, och lyckades delta i kvällens arrangemang redan från början. Mellan bastubad och mat hade vi pysselstund. Det hela föregick i delade grupper, där damerna larvade sig med julkransar och ljusmanschetter, emedan vi gubbar ägnade oss åt mer seriösa julförberedelser i form av egna sill-inläggningar och julsnapps-kryddningar.

I den här vänskapskretsen avviker vi oftast från den gängse normen med bordsplacering och grupperar istället herrar och damar var för sig. Således hade jag ikväll det höga nöjet att sitta mitt emellan kvällens värd Simon och min bäste vän Thomas. Kan en kväll bli bättre? Nej.

Bengans

I Masthugget ligger Göteborgs, förmodligen Sveriges och möjligen hela världens populäraste skivaffär. Sedan några timmar bor Amanda ett par hundra meter därifrån, en bit uppför backen mot Masthuggskyrkan. Det är tur att studentrum är små och inte medger några större flyttlass. Särsklit de som ligger tre trapor upp och saknar hiss. Fördelen är att jag och Emil har fått gratis träning idag, utan att gå till gymmet.

Vi har just kommit åter till Bua efter flytt-arbetet. Nu ska jag hasta vidare till Simons bastu som enligt rykten lär ha blivit varm.

fredag, december 04, 2009

Helg igen

En halvtimmes väntetid på Heathrow nyttjade jag till att införskaffa två julklappar. Det är något typiskt engelskt, men mer avslöjar jag inte i förväg. Dagens arbete i London har handlat om etablerings-strategi, både i interna möten och träffar med engelska kontakter. Jag fick precis iväg mitt veckobrev till avdelningen, som jag brukar skicka på fredagarna, men hann inte bli riktigt klar med allt annat väntande eget arbete innan kollegan Roine kom och ropade att bilen till flygplatsen väntade.

Nu har jag varit hemma i Bua ca en timma och hunnit med att ta en hund-promenad, bli uppdaterad på Emils skolarbete och en mängd andra funderingar han har, se resultatet av VM-lottningen på Eurosport, gå igenom posthögen och äta lite matrester som fanns i kylskåpet. Det var precis vad jag orkade för denna dagen. Dags för bädden nu för oss båda som är hemma. Imorgon ska vi upp tidigt och ut på olika rundor; jag med bil och släp för att flytta döttrarnas möblemang och Emil med cykelkärra för att sälja tidningar.

Jazz

På min högra sida hade jag Tony, en trevlig amerikansk herre i 60+ åldern som numera bor och jobbar i Europa. På den vänstra satt Cecilia, en elegant fransk brunett á ca 30 år, som sedan ett år bor och arbetar i London. Resten av sällskapet vid vårt bord var också trevliga, så kvällens sittning blev lyckad.

Efter middagen hann vi med ett kort informellt möte med ett par av våra motparter i executive sviten på våning 18, och därefter ett besök på jazz-sessionen i källlarplan. Komplett värdelösa bådadera. Inget av värde blev beslutat på mötet, och även om jazzbandet var riktigt bra så fanns det inte en endaste dam att dansa med, så det var något av ett anti-klimax.

Dresskoden "Lounge Suites and Cocktail Dresses" betyder att man ska ha kostym och slips. Det lilla felet att utelämna det sistnämnda var jag ensam om bland ca 1200 herrar. För damer är det halvlång klänning som gäller, sa var i alla fall det fåtal som närvarade klädda.