lördag, mars 10, 2012

Färja 2

Vi är en aning försenade, eftersom vi fick vänta en stund innan vi släpptes på första färjan i Helsingborg. Nu befinner vi oss på färja nummer två, mitt emellan Danmark och Tyskland ungefär. Strax väntar en kort natt på bussen och sedan en lång dag genom Tyskland.

torsdag, mars 08, 2012

Nysnö

På söndag är det ett år sedan händelsen i Fukushima. Årsdagar gör av tradition att händelser får nytt intresse i media, så även i detta fall, där man i t.ex. Ny Teknik kan läsa ett par av mina kommentarer. Utan att lägga mig i det journalistiska arbetet kan jag notera att de korta citat som valts inte är heöt representativa för hela diskusionen jag hade med reportern. Men jag fick ju komma i tidningen i alla fall. Den som även vill se mig på bild får skaffa pappersversionen.

Igår hade vi heldagsmöte på Arlanda kring just stresstesterna och vad vi nu behöver göra med orsak av dessa. I vårt fall har det dock ingenting med årsdagen att göra. Att förstå händelsen i Fukushima, dra slutsatser som kan påverka oss och vidta åtgärder är något vi sedan 11:e mars 2011 har arbetat med varje dag.

Den här dagen ska jag göra en tur till Gbg om jag kan forcera den dryga dm snö som har landat här under natten.

måndag, mars 05, 2012

Vecka 10

Sista arbetsveckan innan sportlovet. Med allt som ska göras fanns ingen annan råd än att lämna hemmet redan 04:30 i morses. På detta vis hann jag första flyget och var redan tidigt på plats i Sthlm. Här ska jag vara fram till lunch imorgon, sedan en snabbis till Gbg och därefter en heldag på Arlanda på onsdagen. De två sista dagarna på Västkusten, innan vi på fredag em rullar söderut för en vecka med ungefär lika stora portioner skidåkning och öldrickning på programmet. Jag ska inte larva mig som Olivia med att packa en hel vecka innan - kläder har man ju på sig; några par extra strumpor, en tröja och tandkräm kan man köpa på färjan.

Men innan ens veckans första arbetsdag får lov att ta slut är det några småsaker kvar att skriva; och då menar jag inte blogginlägg.

lördag, mars 03, 2012

Premiär

I det sköna vårvädret fick jag snilleblixten att ha säsongspremiär för hängstolen i körsbärsträdet. Således letade jag fram denna favoritmöbel ur vinterförvaret i garaget, för att ha ett bra ställe att pusta ut efter en lång och skön löprunda på eftermiddagen.

Försäsongsträningen hittills har varit riktigt bra. Gott hopp om att klara min nyårsambition att springa fortare på Göteborgsvarvet 12:e maj än förra årets två halvmaror (Gbg och Tallin).

Flockdjur

Dagens hundpromenad gick till stranden på Båle. Deras matte och lillhusse sover alt som oftast om lördagarna; just så idag t.ex., varför jag blev den enda som gjorde flocken sällskap den här gången.

Nästa utflykt ska gå till återvinningsstationen.

fredag, mars 02, 2012

Och det vart afton, och det vart morgon

De flesta hotell har en ful ovana vad gäller frukostservering; den öppnar normalt sett först 06:30. Lika illa är det där jag bor den här gången, så jag slår ihjäl lite tid med att betrakta gryningen över några för Stockholm mycket typiska takåsar.

torsdag, mars 01, 2012

Torsdagstraditioner

Veckorna har sina lite olika höjdpunkter, men en av de bästa återkommer varje vecka; antikrundan på torsdagskvällen, vilket jag just nu tittar på.

Innan dagen kom så långt som till denna högtidsstund har det varit ett helt pärlband av små och korta möten. Morgondagen blir något liknande.