söndag, januari 08, 2012

Bullfest...

...har vi inte haft i Bua den här helgen, men en desto bättre köttfest. Hederliga rätter som dillkött och höstgryta med kantareller har stått på menyn. Vi har också passat på att städa bort julen, trots att den ståtliga kungsgranen knappt hade tappat ett enda barr ännu.

Vänsterpartiets kongress verkar ha avlöpt precis enligt planerna, dvs Jonas Sjöstedt blev ensam ny partiledare. Det är ingen vågad gissning att partiet kommer att växa lite i opinionsmätningarna på bekostnad av (s) som är i full färd med att rasera sitt parti innifrån. Notervärt att (v) tar bort kravet på att lämna EU i syfte att framstå som mer trovärdiga. Är det detta de vill uppnå är nästa principfråga att ge upp kravet på 30 timmars arbetsvecka. Däremot lanserades ett alternativt förslag av någon (tror det var f.d. partiledarkandidaten Dinamarca) om att gå fram stegvis och segregerat; dvs genomföra en arbetstidsförkortning som är riktad istället för allmän. Det konkreta förslaget var att ändra arbetstidsmåttet för full sysselsättning från 40 till 35 timmar med bibehållen lön, men enbart inom vård & omsorg. Det vore en rimlig åtgärd, eftersom det redan är vanligt med deltidsarbete inom dessa yrken och lönerna generellt är låga jämfört med industrin.

För min del börjar årets arbetssäsong på riktigt igen nu, någon förkortning är inte i utsikt. Kommande vecka blir det varannandagsliv, dagsbesök i Sthlm måndag, onsdag och fredag; däremellan ska Gbg och Ringhals hinnas med.

fredag, januari 06, 2012

Infrysning

Nu är frysen full av fransyskor, entercoter, T-ben stekar, innanlår, färs och andra smaskigheter. 40 kilo sisådär har vi fyllt på med ikväll. Med detta plus vad vi redan fick alldeles nyss från lillasyster ska vi inte behöva svälta i vinter. Ett par bitar passsade vi just på att provsmaka till kvällsmat.

Det blir inga stora utsvävningar denna trettondagshelg. Medans Anna-Lena mest jobbar ägnar jag mig åt lite typiska uppgifter för en hemma-man, som att städa ut granen, putsa skor och rengöra luftvärmefläkten. Skulle jag komma av mig gör det inget, för allting som ska göras står i vanlig ordning nedtecknat på en behändig lista.

På dagens hundpromenad fick jag sällskap av Sven och ytterligare en hund, den har adhd (hunden, inte Sven). Efter den ansträngningen tog sig TexasTheDog och hans tillfälliga inneboende en vilostund här hemma.


torsdag, januari 05, 2012

IXUS

Idag har jag hämtat ut en ny kamera av denna modell. Eftersom On-Off där jag köpte en likadan i somras gick i konkurs fanns ingen garanti kvar, men tur-i-oturen hade jag tagit en försäkring och den gällde fortfarande.

I övrigt har jag ägnat dagen åt att med viss möda spela Wordfeud från datorn, handla sallad till lunch och jobba lite försiktigt här hemifrån. En ganska stillsam Trettondagsafton alltså.

onsdag, januari 04, 2012

Emil härjade

TT rapporterar idag att "...Emil härjade i natt i södra och västra Sverige med bland annat trafikstörningar som följd...". För att undvika missuppfattningar kan jag lägga till att det inte var någon från Tulpanvägen som orsakade rubriker, om någon undrar.

Ikväll är det hungersstrejk igen, precis som kvällarna har tett sig hittills det här året. Jag skulle tro att jag har bantat ganska många gram redan.

tisdag, januari 03, 2012

Nytt arbetsår

Årets första besök i Gbg har bjudit på regn, blåst, ett videomöte med Sthlm som varade nästan hela dagen och stekt fläsk med raggmunk och lingon. Bortsett från lunchen i stort sett bara besvärligheter alltså. Mycket roligare blir det inte denna första arbetsvecka, men desto bättre tar den slut redan imorgon.

För stackaren Juholt börjar 2012 lika illa som 2011 slutade. En av alla tidningar som kommenterar detta idag är VLT, som under rubriken "Spektaklet behöver få ett slut" tycker att (s) nu får lov att sluta vela och istället välja; acceptera Juholt som ledare eller byt ut honom, men sluta upp att bara gnälla halvt i smyg. Jag kan bara hålla med. Östros, Ylva Johansson, Sahlin, Tage G och alla andra fegisar: upp på barikaderna med er och gör en öppen revolt fullt ut istället för det mesiga trams ni nu håller på med.

måndag, januari 02, 2012

EasyCap

En sådan här liten manick har jag skickat efter och den kom på posten idag. Den är till för att man ska kunna skapa digitala kopior i datorn av gamla VHS band. Det var nu inte fullt lika banalt som reklamen förespeglade, efter en stunds pulande med manicken, några ytterligare sladdar, VHS spelaren och datorn lämnade jag detta därhän. Det får bli ett nytt försök till helgen när jag har lite mer tid.

Idag har jag börjat jobba så smått, men inte värre än att det har kunnat ske hemifrån.

söndag, januari 01, 2012

Så blir 2012 - en årskrönika i förväg

I Bua startar vi det nya året med regn och rusk idag. Dessbättre var det åtminstone uppehåll och inte fullt lika mycket vind inatt, så att det gick bra att vara ute kring eldkasen en stund för att se på fyrverkerier och dricka champagne. Förste eldare var Tore; värden för nyårskalaset den här gången.

Jag gör inga avancerade nyårslöften i år, men har två ambitioner; min vikt ska vara lägre om ett år än nu och Göteborgsvarvet ska gå fortare 2012 än mina halvmaror 2011 (precis under 2:30 på varvet och senare 2:20 i Tallin i höstas).

På jobbfronten blir det kanske någon förändring under 2012. Jag är inne på fjärde året i nuvarande organisation och det betyder enligt min normala cykel att det börjar bli dags att byta. Inledningsvis väntas dock ett ganska intensivt kvartal i min nuvarande verksamhet, då jag blir tillförordnad chef för hela avdelningen till dess permanent ersättning är klar (efter Eva som nu lämnat för att ta över som Ringhals VD). Mitt tjänsteresande kan nog se någorlunda likartat ut 2012 som 2011, vilket i så fall skulle betyda ca 90 dagar i Sthlm och en handfull resdagar utomlands.

Vi har inga större familjetilldragelser som jämna födelsedagar, bröllop eller examen att planera för 2012. Familjens för närvarande tre studenter (Amanda, Matilda och Emil) lär fortsätta sina respektive utbildningar och dessa liksom vi övriga fyller i god ordning år en gång var. Notervärt förstås att alla i familjen kommer att vara myndiga i och med 9:e oktober, då Emil blir 18.

Så långt det redan är planerat kommer semesteräventyren 2012 bestå av skidresa till Mayrhofen i mars och fotbollsresa till London april. För sommaren har vi fortfarande inte riktigt enats om planerna, men det blir svårt att överträffa förra årets roadtrip till Kroatien.

Det enda problem som tornar upp sig det kommande året är utvecklingen på husdjursområdet. Att vi alldeles nyss fick en extrahund på halsen verkar inte kunna hejda Anna-Lenas planer på att expandera det egna beståndet med en valp. Precis som fiskebåtarna gör med sina garn, kommer vi med jämna mellanrum att få gå till trålbinderiet för att få härvor av hundkoppel uttrasslade och reparerade.