tisdag, december 06, 2011

En extra julfest

Efter en dag full av möten återvände jag redan vid 19-tiden hit till hotellet. Efter någon timma av fortsatt arbete på rummet behövde jag bege mig ner till receptionen och be om nya inloggningskoder till hotellets WLAN, eftersom jag inte lyckades komma ut på nätet.

Tur i oturen sprang jag oväntat på ett par kollegor från en helt annan avdelning och fick därigenom reda på att de hade sin julfest på just detta hotell ikväll. Efter de millisekunder som varade mellan tanke och handling befann jag mig sedan fram till alldelses nyss inne på denna muntra tillställning tillsammans med ett par hundra kollegor från grann-divisionen.

Detta trevliga avbrott till trots finns det en gnutta arbete kvar att ägna sig åt den här dagen. Imorgon ska jag bl.a. föreläsa för studenter på Uppsala universitet.

måndag, december 05, 2011

Fulham-Liverpool 1-0

Jag har aldrig haft något speciellt favoritlag i Engelska ligan. Jag minns att jag i likhet med många tyckte Leeds var bra när jag var i tidiga tonåren, och att Liverpool därefter var ett av storlagen jag gärna höll lite på.

På senare tid har jag blivit mer och mer av supporter till en av ligans underdogs; Fulham. Det beror enbart på att Emil har valt detta som sitt favoritlag och att jag av detta skäl numera är officiell medlem i supporterklubben - allt för att vi ska få så bra platser som möjligt då vi tänker dissa Anna-Lenas födelsedag i april nästa år för att se dem ta emot storlaget Chelsea på hemma-arenan Craven Cottage.

Således blev jag särdeles förtjust av att för en stund sedan notera att kvällens hemma-möte mot just Liverpool slutade med 1-0 seger för Fulham. Av detta blev jag så uppspelt att jag inte kunde gå tidigt till sängs utan var tvungen att först rensa färdigt i mailens inbox. Men nu ska jag däremot inom sekunder hoppa i bädden på Clarion Ringvägen (Söder, nära Globen).

Hamburg

04:15 i morse rullade Lupomobilen iväg från Bua. Sedan dess har jag hunnit med att köra till Landvetter, flyga till Frankfurt, därifrån vidare till Hamburg, ha möten med kollegor på tyska Vattenfall och återvända hit till Hamburgs flygplats där jag nu väntar på färden till Arlanda.

Nuförtiden reser jag inte tillräckligt mycket internationellt; därav innehar jag inte guldkort som ger tillträde till de finaste loungerna, utan får sitta i den allmänna väntsalen.

Diskussionerna med mina tyska kamrater idag gick bra. Syftet var att resonera om i vilken grad vi kan nyttja deras numera överbemannade organisation för vår verksamhet. Möjligheterna är helt klart goda. Att jobba med en enhet i Hamburg komplicerar inte världen så mycket jämfört med att vara utspridda i Gbg och Sthlm; det enda riktigt stora hindret är språkförbistringen.

söndag, december 04, 2011

Ny start?

Under parollen "nystart" har Håkan Juholt under helgen samlat den krympande innersta krets av partiet som han fortfarande kan lita på, men att starta något nytt baserat på det som redovisats från mötet är att koka soppa på en spik. Mest innehållslöst svammel och bara enstaka tydliga politiska förslag; ett av de mer svårbegripliga går ut på att reglera hur privata vårdföretag ska disponera sina vinster. Till frågvisa journalister som vill ha konkreta svar har (s)-ledaren dock inga andra besked än att han behöver fundera ett år till på saken.

Annars har vi haft en stillsam 2:a advent. Olivia gjorde mig sällskap på förmiddagens hundpromenad, då resten av familjen skulle sova länge pga jobb och lan. När de väl vaknat hann vi med att öva några julsånger innan middagen.

Imorgon bär det tidigt iväg till Hamburg, där huvudkontoret för Vattenfalls tyska verksamhet finns. Efter möten där fortsätter jag redan på kvällen till Sthlm, där jag sedan tillbringar hela resten av arbetsveckan.

lördag, december 03, 2011

Stark kuling

Om jag hade vetat att vinden var så stark ute vid fyren, så hade jag köpt en extra hund innan jag valde denna plats för morgonens hundpromenad. Då skulle jag nämligen ha haft en i reserv om TexasTheDog råkat blåsa ner i sjön och försvinna - vilket han nästan gjorde.

Jag läste just på vädersidan http://www.yr.no/ att vindstyrkan nu är 19 m/s här, stark kuling, och att den ska stiga till en bit över 20 m/s och alltså bli lätt storm senare idag.

Nu är jag åter i Tulpanvägens stugvärme, äter andra frukost med kaffe och lyssnar på veckans avsnitt av P1's Spanarna. Resten av dagen ska fortsätta på detta lite lugnare vis.

fredag, december 02, 2011

Vad ska väck...?

Barsebäck!! Vad ska in...? Högre elpris i Skåne!! Så borde den gamla ramsan göras om och skanderas på gator och torg lika högljutt som originalet när det en gång begav sig. Dagens bild är elpriset (öre/kWh) i Svenska Kraftnäts olika prisområden nu på morgonen .

Det som styr priset är marknadens allra enklaste grundregler om tillgång och efterfrågan. Tillgången i södra delarna av landet lider av konstant underskott, men de som tvingade fram förtida stängning av Barsebäck glömde bort detta och de tänkte inte heller på att man borde ha minskat efterfrågan i samma omfattning.

Utvecklingen som man nu kan se i det nordiska elområdet (NordPool) är ändå ingenting jämfört med vad vi kommer att få se i Tyskland när utfasningen av världens säkraste och mest moderna kärnkraftverk fortsätter till förmån för väsentligt dyrare elproduktion med gas.

torsdag, december 01, 2011

Om säkerhet

Den här dagen började jag med att färdas på mitt favoritsätt; med X2000. Sista biten ner till Ringhals med bil var dock lite besvärligare, eftersom Lupomobilens sidoruta ramlade bort (nu återställt igen).

Ämnet för dagens möte var att diskutera om, och i så fall hur, ett av säkerhetssystemen i reaktor 2 ska byggas om. När det gäller kärnkraft och säkerhet förblir nämligen aldrig det redan goda gott nog i längden. Säkerhetssystem är konstruerade och förbättras ytterligare enligt tre grundläggande principer:
- Redundans: Flera utrustningar/system som fungerar parallellt men vart och ett för sig självt kan fullgöra säkerhetsfunktionen
- Diversifiering: Redundanta system realiseras enligt olika funktionsprinciper, så att inte en gemensam felorsak kan slå ut dem samtidigt (t.ex. förlust av elkraft)
- Separation: Placering av redundanta och/eller diversifierade funktioner så att de inte samtidigt skadas av en gemensam yttre händelse (t.ex. brand i ett utrymme)

Efter denna lilla lektion ett TV-tips: Femmans julkalender Expedition Julklapp. Samma program-idé och även flera av skådespelarna samma som i "Nissarna på Loven" för några år sedan. Korkade norska tomtar och parodi på dokusåpor i en skön röra.