måndag, september 05, 2011

Lyckad kombination

September fortsätter att bjuda på ljuvligheter även här i Tyskland. Idag har vi haft s.k. mediaträning; intressant och lärorikt, men kanske inte direkt ljuvligt. Mer åt det hållet var dock en ordentlig löprunda á 15 km efteråt. Den som följt mitt bloggande ett tag vet att jag har två preferenser vad gäller motionslöpning; det ska gärna ske i en stad eller utefter ett vatten. Av inlägg tidigare i år vet den trogne läsaren också att München med gångvägar utefter floden Isar erbjuder en fin kombination av de båda. Som om detta inte redan var septemberljuvligheter i överflöd, bytte jag på vägen hem dessutom ut sällskapet av joggande kurskamrater mot Carola och Helen Sjöholm, fast bara i hörlurarna.

söndag, september 04, 2011

München igen

Jag är på plats i München för sjunde gången i år. Det har varit en varm färd hit; på tunnelbanan från flygplatsen svettades jag nästan lika mycket som under förmiddagens promenad vid havet. Den ljuva september som började redan till frukost fortsatte nämligen med ett strövtåg på klipporna. Även om jag inte direkt som TexasTheDog kan ställa mig i vattenpölar här och var för att dricka, föredrar jag att vara på klippromenad framför att trängas i en U-Bahn när det är tjugo och några till grader.

Månader

Om jag lite senare i höst kommer att följa visans uppmaning och i november minnas det ljuva september, ja då kan det mycket väl vara just den här morgonen jag drar mig till minnes. Solsken som inte är för sommarstarkt och brännande, bara lagom värmande för att det ska vara skönt att serverade sig själv första frukost på altanen.

När så småningom också andra frukost och lunch har klarats av idag packar jag mig frampå eftermiddagen iväg för ännu en lång vecka i München. Sjätte och näst sista nu.

lördag, september 03, 2011

Biskopshagen

Dagens tredje motionspass bestod i en dryg timmes promenerande genom naturskyddsområdet Biskopshagen, vilket ligger på Ringhalshalvön, alldeles utanför kärnkraftverket. Om man inget visste skulle man aldrig ana att uppemot 100 kubikmeter kylvatten per sekund forsar i en tunnel djupt under ens fötter när man går där. De två föregående träningsinsatserna idag har varit ca 10 km joggning på morgonen och sedan gräsklippning. Det fjärde och avslutande ska bli i gymmet med Emil lite senare.


fredag, september 02, 2011

B2

Rätten som beteckas så i menyn heter även något krångligt som jag inte kommer ihåg på thailändska. Men jag minns att den andra av de två rätter jag hämtade på Marinan nyss hette strimlad biff med bambuskott, det var inte alls lika starkt som B2.

Inga större evenemang finns på Tulpanvägens programblad för den här helgen. Det lilla gräs jag har kvar får väl klippas, ett ordentligt joggningspass ska det också bli, men tid över för att chilla blir det helt säkert.

torsdag, september 01, 2011

Utsikter

Den här dagen har mestadels bjudit på behagliga utsikter. På morgonen kunde jag titta på Globen från mitt hotellfönster och under min hundpromenad ikväll beskåda båthamnen i Bua. Emellan dessa två en rad kortare möten och förstås en hemresa, men inga bildbevis från någondera eftersom jag sov exakt hela tiden (på planet, inte på mötena). Den här veckans tredagarsbesök i Sthlm har sammanfattningsvis haft ett ovanligt fullt program. Därför skönt att det nu är väder för lite extra avkoppling genom att sitta i trädgården och göra dessa reflektioner.

Nacka Strand

Om man tar en av de regelbundna passagerarturerna från Slussen, kan man båtvägen komma till Nacka Strand och restaurang J, och på vägen dit köra förbi en av de stora Ålandsfärjorna. Detta var precis vad vi gjorde igår kväll, efter att ha ägnat dagen dessförinnan åt ett internt seminarium med hela affärsområdets stabsorganisation á ca 40 personer. Jag avslutade min föredragning med att ge affärsområdeschefen en "två och två fråga", vilket är en skojig lek som jag och Emil uppfann när han var lite yngre och som vi gärna roar oss med emellanåt fortfarande.