tisdag, augusti 09, 2011

Avfart 77

Ungefär halvsex på morgonen lämnade jag via avfart no 77 riksväg 40, för att parkera på Landvetter. Där ska bilen få stå tills torsdag kväll den här gången, under tiden som jag roar mig i Sthlm.

söndag, augusti 07, 2011

Har ni sett Herr kantarell?

Det har vi gjort idag, Herrn själv och flera stycken av hans bekantingar. Som tack för en timmes trevligt strosande i deras skog bjöd vi sällskapet med hem till oss på (eller som) middag.










Kommande vecka blir det åter till en mer "normal" arbetsrytm med ett tredagars besök i Sthlm. Samtidigt gör Emil och tillfälligt hemmaboende Matilda sin sista vecka av sommarjobb; för den delen samma sak för Halmstads-Olivia tror jag. Sommaren närmar sig bestämt sitt slut.

lördag, augusti 06, 2011

Uteliv

Det är fortfarande så mycket sommar kvar att vi gärna äter utomhus. Efter en sådan frukost och ett kalops-kok till lunch fanns det fortfarande sol kvar idag så att det räckte för att måla fönster.

fredag, augusti 05, 2011

Filmkväll

Ikväll har vi haft filmkväll hemma och sett två hyfsade filmer:

Åsa-Nisse, med Kjell Bergqvist och massvis av andra välkända svenska skådisar; och Min Låtsasfru, med Adam Sandler och Jennifer Aniston. Totalt meningslös handling i båda, men roligt nästan hela tiden ändå. Tre av fem till båda-

torsdag, augusti 04, 2011

Pride

Första jobbresan för höstsäsongen är bara en dagstur. Nu har jag precis satt mig på X2000 åter mot Gbg efter en dag här i Sthlm. Hoppas bara att jag inte blir avslängd i Kumla. Den årliga pride-festivalen pågår för fullt, men den såg jag inte mycket av trots besväret att åka T-bana ända till G:a Sta'n för att kunna promenera förbi Kunsträdgården på väg till till stationen.

onsdag, augusti 03, 2011

Fyrbjörn

Sjöfartsverkets nya fartyg "Fyrbjörn" anlöpte Bua hamn ikväll. Fast det visste vi inte när vi var där för att äta kvällsmat. Att det var sjöfartsverkets båt alltså, det fick jag reda på av internet senare. Att den hade kommit till Bua kunde vi däremot se själva.






tisdag, augusti 02, 2011

Konsten att bygga kärnkraft

Jag drar mig osökt till minnes en intervju med f.d. statsministern Göran Persson. Jag minns inte exakt ordalydelsen, men Persson fick frågan om han verkligen begrep sig på så komplicerade saker som kärnkraft. Jodå, det gjorde han visst det lät han meddela; han hade minsann haft kemi på schemat under sin skoltid. Den experimentglade herre i Ängelholm som fick idén att bygga ett eget litet kärnkraftverk hemma missbedömde nog sina kunskaper ungefär lika illa. Läs om den kreative ynglingen och hans projekt på HD.