tisdag, juli 05, 2011

Omväxlande väder

Kroatien 2011 dag 16
Till skillnad från hur den började ser den här dagen ut att sluta precis som det ska vara. Strålande sol från blå himmel. Vattenmassorna har runnit undan och det mesta har torkat. Mot slutet av eftermiddagen har det åter varit väder för att pressa på stranden, snorkla och för Eric att fånga sjögurkor och bevisa för Anna-Lena att det finns sådana djur här.

Dessförinnan nyttjade några av oss det halvdana badvädret till att köra gocart på grann-campingen Pulari. Ikväll blir det middag hemma på campingen och ett nytt grill-framträdande av Werner & Werner.

Blixt & dunder

Kroatien 2011 dag 16
Med den särskilt varma natten följde fram på morgontimmarna särskilt sommarnattsväder i form av dundrande åska och skyfall. Jag vet inte hur många mm det föll under ett par timmar, men jag fick oavbrutet putta ner litervis från förtältstaket och en hel flod rann sedan genom hela campingen, inklusive vårt och många andras förtält. Nu på förmiddagen har vattnet sjunkit undan och vi har lite pyssel med att rensa upp där det har dragit fram.

Det verkar bli en varm dag även om molnen hänger kvar, men vi får kanske hitta på något annat än sol och bad.

måndag, juli 04, 2011

Rovinjsko Selo

Kroatien 2011 dag 15
Dagens cykeltur gick till denna ort, men den här gången blev det en enmanstur som jag fick ägna mig åt själv. Födelsedagarna duggar tätt på den här semestern, idag var det Majas tur att bli firad. En aning blåsigt på eftermiddagen, men annars fortsatt varmt och soligt väder. Temperaturen nu på kvällen är passande nog 23 grader klockan 23. Igår fick vi sällskap av en hungrig hund på restaurangen. Hans tiggeri lönade sig litegrann.

söndag, juli 03, 2011

Tour de Istria

Kroatien 2011 dag 14
Under dagens cykelturné har vi utforskat ett antal campingplatser som finns utefter kusten in till Rovinj och sedan vidare norrut. 6,5 timmar tog vi på oss för uppskattningsvis 25 km trampande och ett flertal stopp för bad, mat och dricka; 3-4 liter vätska per man gick det åt. Efter detta är vi för trötta att åka in till staden ännu en gång samma dag, tjejpatrullen fick åka själva dit ikväll.


Midsommar

Kroatien 2011 dag 14
Firandet av midsommarafton i det här landet har en del likheter med vår egen svenska tradition, inte minst vad gäller mat och dryck. Efter aftonen igår är det således midsommardagen idag. Den ska vi ägna åt lite olika saker; cykelutflykt för herrar/pojkar och shopping i Rovinj för mammorna och Maja. Dessutom bad och strandliv så klart, det är blå himmel och ser ut att bli en varm - men inte het - dag.

lördag, juli 02, 2011

Kockelikonka

Kroatien 2011 dag 13
Orten heter egentligen "Kokuletovica" på originalspråk, men vi brukar kalla den som i rubriken. Det var inte detta jag egentligen skulle berätta, utan hur förvånade jag och Larsson blev av att hamna en bit söder om denna ort när vi slutligen nådde det allmäna vägnätet efter någon timmas irrande på mindre grusvägar och stigar per cykel. Under utflykten hittade vi både ett trevligt ställe att luncha på och andra intressanta saker att se, så det gjorde inte så mycket att vi var vilse ett tag.
Med inspiration av denna strapats har vi genast börjat planera en större cykelutflykt någon dag framöver tillsammans med pojkarna.

Idag har vi lite blandat med sol och moln, men tillräckligt varmt för att ligga på stranden för dem som vill. Ikväll ska vi fira midsommar, vilket i Kroatien infaller den 2:e juli.

fredag, juli 01, 2011

Venedig

Kroatien 2011 dag 12
Staden består av 23 öar, sammanbundna av massvis av broar och kanaler. Den här dagen har vi ägnat åt ett besök där. Tidig transfer till hamnen i Rovinj, snabb båt (ca 2,5 h) till Venedig, guidning i de mest centrala delarna, lunch, matning av duvor på San Marco torget, promenad via några gator/torg/broar, båtåkning på kanalerna, och sist samma snabbfärja i retur hit till Kroatien. På det viset försvinner en dag snart.


Venedig är en intressant historisk plats och en stad man absolut ska besöka. Dock inte ett ställe att återvända till - inte som turist i alla fall. En av de mest överexploaterade turistfällorna man kan tänka sig, med hutlösa priser, extra avgifter på allt, dryga servitörer och gator som proppas igen av irriterande skräpförsäljare. Det finns egentligen inget genuint kvar; allt man kan se och uppleva är skapat för oss turister och avgiftsbelagt därefter.