söndag, maj 08, 2011

Körsbärsblomning

Jag har vilat den här dagen, precis som man bör, men även hunnnit med lite annat. De flesta av våra rosor hade gått sönder efter vintern, men nu är de bortgrävda och en rad av nyplanterade sitter där istället.

Kommande vecka ger tyvärr ingen tid för fortsatt trädgårdsarbete. Tidigt imorgon resere jag till Sthlm, fortsätter sedan via München, Gronau och Lingen i Tyskland, för att landa i Oskarshamn på fredagen.

lördag, maj 07, 2011

Kyrkesund

En gång om året ungefär brukar vi träffa Chalmers-kompisen Anders och hans familj. Idag var det vår tur att besöka dem i deras sommarboende på Tjörn.

Detta var en perfekt dag för en sådan utflykt. Väldigt trevligt hela dagen, även om jag och Anders fick slita hårt med grillandet under tiden som övriga bara satt i gräset och hade pick-nick.

fredag, maj 06, 2011

Fredag

Jag är en aning bortskämd med att kunna flacka runt hela veckorna, och sedan komma hem till familjen som väntar på fredagen. Den här veckan hann jag precis i tid för att möta Anna-Lena och Olivia i dörren, på väg till någon tillställning för bara kvinnor. Ingen fara. Emil kommer ju snart hem så att vi kan ha lite intressant snack och äta kycklingvingar. Trodde jag. Ända till för 5 minuter sedan, då han ringde och förklarade att det skulle vara filmkväll med kompisar.

Nåväl, jag har istället väckt liv i min kamrat Spotify; det var ett tag sedan nu. God mat som Anna-Lena gjort i ordning har jag också fått, redan innan vingarna som ska få vänta tills efter Emils film.

torsdag, maj 05, 2011

Ett slott

Detta var mitt andra besök på Hässelby slott, som ligger bara ett par km från kontoret i Råcksta. Första gången som jag passade på att utnyttja deras hotellverksamhet för en natt dock. Det var inget särskilt att ha. Jag hamande på vindsvåningen i en av flyglarna (bilden), i ett litet rum med snedtak, 10-tums TV, inget fungerande bredband. Den enda lilla trevligheten med detta slottsbesök var promenaden till kontoret nu på morgonen.

tisdag, maj 03, 2011

Vardagsbestyr

Bortsett från snöoväder på morgonen idag finns inga överraskningar eller sensationer att rapportera från Sthlm idag. Bara vanligt arbete hela dagen lång och en stund till.

Jag noterar att nästa steg i upplösningen av Saab nu har tagits. Kineserna får om affären går igenom tillräckligt med inflytande och kontroll för att systematiskt kunna länsa företaget på de tekniska lösningar och tillhörande kunnande som är något att ha. Om ytterligare något år skeppas troligen resten av produktionsapparaten till samma ort i Kina där den för gamla modeller redan finns. Under tiden får verksamheten i Trollhättan hanka sig fram med hjälp av lån från EIB, vilka innan sagan är slut kommer att få lösas av borgenären svenska staten. Av samma barmhärtighet man låter avliva alltför gamla och sjuka djur borde Saab's lidande sedan länge ha avbrutits. Räddningsaktionerna som nu fortsätter har lika stor chans att sluta lyckligt som om man utför hjärtbyte på en hjärndöd patient.

måndag, maj 02, 2011

Vimmel

Vid Odenplan ligger kvarterskrogen Vimmel. Detta var platsen för dagens after work med ett dussintal av kollegorna från Råcksta. Till kontoret här i huvudstaden kom jag bara ett par timmar innan det var dags att ge sig av mot denna trevlighet. Ett enda möte, men ett viktigt sådant, stod på programmet idag. Dessförinnan hade jag dock en förmiddag på Gbg-kontoret. Denna gång ska jag stanna här till torsdag lunch och kommer att ha fullt upp av olika möten, andra diskussioner och en del eget skrivarbete de kommande 2½ dagarna.

söndag, maj 01, 2011

En transformation

Min dåliga bloggning de senaste dagarna beror på sjukskrivning till följd av en vårförkylning. Försäkringskassan sjukskrev mig dock bara från bloggandet, tillståndet är inte så allvarligt att jobb eller trädgårdsarbete har blivit lidande ännu.

Igår var jag i alla fall pigg nog efter att ha grävt upp och planterat om all liljor, så att jag kunde bege mig till Göteborg och bese årets Cortége; det lär vara no 100 i ordningen. Vinnande lösnummer var en Transformer, dvs något som verkar vara en vanlig bil, men rätt som det är reser sig upp och bygger om sig själv till en gubbe. Amanda var en av dess byggare och fick dagen till ära åka i ekipaget.

Efter att Cortégen städats bort igen avslutade vi den trevliga kvällen med middag, som i Amandas fall räcker idag också.