lördag, april 09, 2011

Värme

Årets hitills varmaste dag har vi bl.a. nyttjat till att värma oss ännu mer, med hjälp av utomhusbadet på Larssons bergs-stuga i Tidaholm. Herrarna alltså. Damerna har tävlat i dans under tiden. Kvällen blir tillsammans; med födelsedagsmiddag.

fredag, april 08, 2011

Frisk vind

Blåsvädret gjorde kvällens inflygning mot Landvetter ganska skakig. På Bromma flygplats gjorde jag lite tidigare dagens kändisspaning. Maud Olofsson satt i loungen tillsammans med sin pressekreterare och babblade högljutt om hur hon skulle svara på frågor om Vattenfall och om sin egen position som partiledare. Ikväll har jag en lugn hemmakväll utan konkurrens om fjärrkontrollen. Höjdpunkten blir att hämta Emil och några av hans kamrater från fest ett par timmar efter midnatt.

torsdag, april 07, 2011

Skymning

Och det vart morgon, och det vart afton, på torsdagen. En dag full av möten, planerade lite olika långt i förväg. Analyser och eftertanke efter det som drabbat Fukushima kärnkraftverk fortsätter att ta upp en stor del av vår tid. Korta diskussioner om detta idag med VD-arna för våra två svenska kärnkraftverk. Intressant nog har jag tidigare haft dem båda som chef (en åt gången). Idag har vi också vid möte med de japanska anläggningarnas konstruktör fått se de senaste bilderna av hur det ser ut på platsen. Förfärligt. Man inser lätt att det ligger många år och miljarder framför innan detta har städats upp. Fantastiskt med tanke på detta att hittills ingen skada på människor eller miljö har åstadkommits pga strålning eller radioaktiva ämnmen - annat än den psykiska ohälsa som kan ha genererats hos vissa av medias rapportering. Morgondagen blir snarlik det som varit idag. Fler saker som borde färdigställas på kontoret än jag kommer att hinna.

onsdag, april 06, 2011

Svart och vitt

Även i organisationer som totalt sett beter sig dåraktigt finns det ibland undantag i form av förnuftiga personer. Ett sådant exempel är miljöminister Andreas Carlgren, som jag hörde i en radio-intervju för ett par dagar sedan. Carlgren är i linje med sitt parti (C) skeptisk till kärnkraft, men han hemfaller inte åt fanatism likt t.ex. tyska politiker. Han för en balanserad kritisk diskussion också vad gäller svenska vargar, internationella klimatmål och sveriges sätt att påverka dessa. Det är lätt att vara svart-vit och kräva allt genast, men det leder vanligen inte till resultat. Att hitta möjliga och rimliga kompromisser som leder en liten bit i taget är däremot en politisk konst. Andreas är en av dem som har talang för detta. Det är tredje dagen i rad som jag besöker Gbg-kontoret. Ingen större fara med morgontrafiken idag.

måndag, april 04, 2011

Ljusning

Idag har jag haft en full dag på kontoret, lite efter halvsex lämnade jag Göteborg. Ändå hann jag hem, äta mat, övningsköra en runda (eller åka med om man ska vara noga) och gå en promenad vid havet - alltsammans medan det fortfarande var ljust. Det är lika välkommet varje år när det börjar gå åt det ljusare hållet.

söndag, april 03, 2011

Extra Broccoli

När man köper sparris till mat ska man inte ta till för lite. Eftersom jag höll mig till denna regel hade vi gott om råvara kvar att göra en soppa av till kvällsmat idag; och så kunde jag dessutom passa på att slänga i lite överbliven broccoli sedan lunchen. Så mycket mer än måltiderna har det annars inte blivit idag. Ett par korta hundpromenader bara, och ett pass på gymmet med Emil. Just nu det halvskojiga programmet "Stockholm-Båstad", i väntan på fimlkväll med Emil & Olivia. Alla förberedelser klara, bl.a. popcorn inköpta på den andra av dagens promenader. Nästa vecka ska jag hålla mig ovanligt mycket på hemmaplan (Gbg-kontoret) och kommer att sova på Tulpanvägen för det mesta.

lördag, april 02, 2011

Sparris

Till hela familjens förtjusning var det jag som ordnade maten idag. Det blev kokt färsk sparris, som jag passade på att inhandla på Hötorget i torsdags. Det var innan Olivia berättade att grönsaker från holländska växthus inte är så bra, nästa gång ska jag välja sparrisar med mer omsorg. Gott var det i alla fall.


Dagens första måltid slapp vi laga själva, den ingick i pingstkyrkans frukost-seminarium där terapeuten Leif Svensson - som visade sig vara en kamrat till Pappa - resonerade lite om relationer bl.a.


Stärkta av både undervisning och sparris-mat har jag ägnat hela eftermiddagen åt en kraftig ansning av oxeln på husets framsida. Som tur var fick jag låna en bättre såg av grannen och dessutom lite hjälp av Emil och Isac på slutet.