torsdag, juli 08, 2010

Legender

Den "tennislegend" som vi enligt programmet skulle få träffa, visade sig vara den gamle dubbel-specialisten Ove Bengtsson. Ett bra val av Saab, det var verkligen rätt man för uppdraget att visa oss runt och informera om både anläggningen och hela arrangemanget runt Swedish Open i Båstad.

Dom slår förfärligt hårt i tennisen nuförtiden. Även damerna, där det var kvartfinalspel idag. Vi såg ungefär ett set av första kvartsfinalen från norra läktaren; sedan lika mycket av match nummer två, men då från den södra sidan - som även gav lite havsutsikt. Däremellan provkörning av nya Saab 9-5 och en god lunch i sponsor-restaurangen.

Och hur var bilen då? Jodå, Saab-känslan är väl bevarad, väldigt mycket känns igen. Nya effekter med inspiration från flyget, t.ex. möjlighet att visa ett par instrument i framrutan. Kanske lite fräckt, men knappast en särskilt meningsfull funktion när man kör bil. Sammantaget en mycket trevlig utflykt. Som syns av bilderna rattade Thomas ekipaget alldeles galant nerför "italienska vägen" under provturen.

onsdag, juli 07, 2010

Under Vasagatan

Efter dagens korta eskapad i Stockholm sitter jag på ett försenat X2000 åter mot Göteborg. Jag lär vara hemma så sent att jag missar det mesta av kvällens VM-fotboll.

När man ska ta sig mellan T-centralen och järnvägsstationen behöver man korsa Vasagatan. Det går bra att göra i gatuplan, men det vanligaste är att ta den promenaden i gångtunneln därunder. Som oftast gjorde jag just så idag. En gång i vardera riktningen.

Flyttfåglar

Ett stopp på vägen och dagens första möte redan innan ankomsten till Råcksta. Närmare bestämt vid Alviksstrand, på Sjöpaviljongen. Händelsevis fanns där också en härlig lunchbuffé av nygrillad fisk och kött att tillgå. Gissa om jag blev förvånad av att se vilka som mer hade tagit sig hit: svanarna som jag såg i Bålebukten igår.

Jag och kollegan Per funderade en minut innan vi bröt upp från serveringen på den soliga bryggan. Skulle vi strunta i resten av arbetsdagen för att istället ge oss ut på en båttur? Alldeles framför låg ju en Tressfjord där hela besättningen utgjordes av två solande damer i aktern; de verkade önska sig sällskap. Men vi gjorde dem besvikna den här gången.

tisdag, juli 06, 2010

Fågelskådning

Det är ganska sällan som jag går till fots hela vägen till jobbet. Idag gjorde jag så, och kunde då passa på att titta på svanarna som håller till i bukten mellan Bua och Ringhals. Det står ofta fågelskådare med jättestora kikare här. Om de gjorde som jag, tittade på svanarna, så kunde de slippa att släpa på sina tillbehör. Svanar syns utmärkt för blott ögat.

På hemvägen ska jag cykla. Det var min tanke från början, men jag var inte helt säker på att cykeln som jag lämnade här för några månader skulle stå kvar. Det gjorde den. Ringhalsare är uppenbarligen alltigenom ärliga och stjäl inte en cykel ens när den står olåst.

Idag har jag städdag här, vilket betyder att slänga i stort sett allt som finns i hyllor och skåp. Jag måste avveckla ett av mina tre kontor och har bestämt mig för det som ligger på gångavstånd hemifrån.

måndag, juli 05, 2010

Clarityn

Och nu blir det reklamfilm!

Idag slår jag ett slag för alla effektiva allergimedel som finns att köpa receptfritt nuförtiden. Clarityn heter en av sorterna som jag brukar äta ibland. Det är allt man behöver göra för att slippa besvär efter en promenad i smålandsskogen, eller då man klipper Buagräs (slående likt gräs på de flesta andra ställen, samma medicin hjälper mot andra gräs för den delen).

söndag, juli 04, 2010

Kusiner

I helgen har vi haft den varmaste kusinträffen någonsin. Rekord även i hur länge det varit mellan gångerna skulle jag gissa.

Mat i mängder, som alltid när man är i Aneby; denna gång t.o.m. toppat med med ett besök på Wärdshuset.




God mat och skönt väder i all ära, men det roligaste med tillställningen var att träffa så många släktingar på en gång; särskilt mostrar, kusiner och deras barn där det blir lite längre mellan gångerna.



Nästa vecka ska vara hela tre dagar på hemmakontoret i Gbg. Onsdag i Sthlm och torsdag i Båstad blir de enda små utflykterna.

fredag, juli 02, 2010

Visingsö...

...kunde jag se från luften igår eftermiddag, när jag var på väg till Stockholm igen. Ärendet denna gång var mer för nöje än nytta. Ett kort möte inne i sta'n bara. Sedan gick vi till Nybroviken för att kliva på båten Cinderella, för en 4 timmars skärgårdstur och middag.

Nu har jag just hoppat på tåget åter till Göteborg. Ett möte där återstår innan arbetsveckan tar slut.