lördag, juni 05, 2010

Garden party

Trädgårdsarbete har varit temat hela dagen. Det är ett evighetsarbete, men av en trevlig sort. Jag kom in alldeles nyss, men de sista ~2 timmarna har jag inte slitit lika hårt utan slappat med en bok i min gungstol under körsbärsträdet.

Jag måste hitta på något att göra till middag nu. Emil kom just och frågade vad vi ska äta. Varsin kycklingklubba som fanns i kylen hade jag tänkt. Ända tills han åt upp båda två till mellanmål för en stund sedan.

fredag, juni 04, 2010

Rolig & stilig fredag

Det hann bli två besök i Göteborg den här dagen. På eftermiddagen skyndade jag mig från jobbet där, åter ner till Varberg. Där väntade Amanda med sitt kvarglömda bohag från Engelbrektsgatan; vad jag hade trott skulle vara ett par kassar med tallrikar och bestick. Det var lite mer, tolv stora flyttkartonger ungefär, som vi med vissa besvär kunde trycka in i bilen.

Dagens roligaste: Att träffa ungdomsvännen Martin och hans familj i Haga, som jag och Anna-Lena passade på med efter att ha lämnat av Amanda (och massvis av flyttlådor).

Dagens stiligaste: Emil, som iförd mörk kostym och slips gick till balen inför 9:ornas avslutning.

Boarding

Idag är jag extra tidigt på plats på Göteborgskontoret. Det är tack vare Olivia och hennes kompis, som jag för en stund sedan lämnade på Landvetter. Strax är dom i luften.

torsdag, juni 03, 2010

Hörapparat

Jag sitter på Bromma flygplats och väntar på planet till Göteborg. I likhet med många andra gubbar här har jag hörapparaten på mig idag. Bluetooth är en väldigt bra uppfinning. Det är praktiskt att kunna prata utan att hålla en hel telefon mot örat, och även att slippa trassel med sladdar. Så ser det ju coolt ut också.

onsdag, juni 02, 2010

Uffe

Stockholm håller på att förvandlas till ett stort tivoli, eller en enda stor karneval. Efter ankomsten hit från Finland lite tidigare ikväll promenerade jag en runda i det behagliga sommarvädret; bl.a. förbi slottet och utefter Skeppsbrokajen (bilden). Överallt byggs det temporära scener och stora partytält. Jag tänkte hälsa på lillebror som deltar i den här cirkusen, men det visade sig att han för kvällen var ute vid Nacka strand, vi kan antagligen ses i centrum någon gång nästa vecka.

Numera finns det två personer på min avdelning som heter Ulf. Igår beslöt vi att den ena av dem fortsättningsvis ska benämnas "Uffe". På bilden syns just denne man utanför kärnkraftverket TVO i Finland, där vi hade ett lyckat möte idag.

tisdag, juni 01, 2010

Tusen sjöar

Enligt talesättet finns det så många, eller kanske ännu fler, i Finland. Flera av dem kunde man betrakta under den korta inrikesflygning jag nyss gjorde mellan Helsingfors och Turku (Åbo på svenska). Se bara hur månge sjöar som jag kunde fånga på en enda bild!

Efter en trevlig sammankomst med tre kollegor som anslöt från Stockholm, har jag nu just kommit upp till mitt eget rum på Scandic Plaza på Universitetsvägen, eller Yliopistonkatu som det heter på finska, här i Turku. Strax efter 06:00 imorgon bitti anträder vi en 1½ timmes bilfärd mot Rauma. Där ska vi träffa en grupp från TVO's kärnkraftverk i Olkiluoto.

Sommartider

Gårdagen var en sån där lång dag, då jag lämnade Bua 05:00 på morgonen och återvände just för att se solnedgången över Ringhals.

Idag tog jag sovmorgon och möttes av rena sommarvärmen ute i trädgården strax efter 07:00. Nu ska jag ta en lunchpromenad och se om det är lika sommrigt här i Göteborg.

I ena trädgårdshörnet har vi har en slags växtlighet som håller på att svämma över; jag vet inte om det är ett gräs, en buske, ett ogräs eller vad det ska kallas. Likt ur en vulkan eller sprucken oljekälla, sprutar det för varje år allt fler och större utväxter upp ur marken.

Rensar man bort alla ovälkomna skott på ena sidan, skjuter det under tiden upp lika många nya på den andra, eller innuti häcken, eller i komposten, eller på lekplatsen utanför vår tomt, eller i brevlådan. Fast det allra sista var inte helt sant. Och däremellan kommer fasta. Jag vet inte vad växten heter, men så här ser den ut (pilen).