lördag, maj 08, 2010

Kretslopp

Kretsloppet i en trädgård går till så att man fyller på med ny jord, gödsel och näring varje vår. Sedan omvandlas det till ogräs, vissna löv och annat skräp. Då får man åka med några lass på andra hållet.

Idag har jag hämtat det här årets första omgång av sådant som ska fyllas på. Det är för kallt och regnigt för att fördela ut allting där det ska vara. Riktigt Twilight-väder. Därför har vi haft film-festival i soffan istället, med just sådana filmer.

Nu ska jag starta med kvällens middag. Det ska bli kyckling med olika saker. Kanske paprika eller champinjoner.

fredag, maj 07, 2010

Dream Team

När det gäller lagsporter som fotboll, ishockey och liknande, roar sig diverse idrottsredaktioner, nationella och internationella förbund med att utse sportens "dream team". Det betyder att man sätter ihop ett helt teoretiskt lag, genom att välja fritt bland alla spelare som finns i landet/ligan/världen - eller vilket område/indelning det nu gäller.

Sportreportrar och andra som sysslar med detta kan bara fantisera och önska. Jag har haft förmånen att få göra det på riktigt. Idag har jag haft möte med min avdelning i Göteborg. Sedan jag startade på detta jobbet för 1½ år sedan har jag anställt drygt dussinet nya personer, så att vi nu är 20 - den senaste stjärnan ny för veckan. Många har stått på kö för att komma till oss, och jag har kunnat välja bland de allra bästa som finns i den här branschen. Ett dream team helt enkelt.

Ikväll är det lugnt på Tulpanvägen. Alla barn är utflugna; åtminstone för kvällen. Kvar finns bara en trött hund och en hungrig katt. Anna-Lena och jag också förstås.

torsdag, maj 06, 2010

Landskap

Jag befinner mig i en av mina favorit-situationer. Vid ett fönster med utsikt. Ombord på ett tåg. På väg.

Sverige är ett vackert landskap att färdas igenom på detta vis. Exemplet här bredvid knäppte jag någonstans mellan Lerum och Alingsås. Just nu är jag lite längre på min väg mot Sthlm; en halvtimme kvar ungefär. Här syns också en del vatten. Och åkrar. Och granar. Och t.o.m. en ek-hage.

Ipren-mannen kommer att hålla mig pigg under tre långa möten idag; på ett av dem kunde man behöva huvudvärks-medel även utan förkylning i kroppen. Det blir bara en dagstur denna gång. Strax innan midnatt är jag åter på Tulpanvägen.

onsdag, maj 05, 2010

Blue Cool Breeze

Jag har råkat ut för en liten förkylning och arbetar därför från soff-kontoret här hemma idag. Tyvärr vaknade jag i morses av att hela huvudet var fyllt av torkat slem. Det är ändå ganska lindrigt, jämfört med han i Kafkas "Förvandlingen", som vaknade upp en dag och märkte att han blivit förvandlad till en skalbagge.

När det inte är mer än någon dag emellanåt är det i alla fall nästan bara bra. Aldrig får man lika mycket tid för eget arbete om man befinner sig på kontoret en dag. Dessutom pratar vi mest med varandra via email, även när vi sitter i samma korridor om dagarna, så det märks kanske inte ens någon skillnad.

måndag, maj 03, 2010

Nyckelfärdigt

Idag fick Matilda och Olivia nöjet att göra en extra utflykt till Göteborg. Tyvärr märkte jag just som jag skulle gå från kontoret att jag hade jag tappat bort bilnyckeln. I alla fall låg den inte där den skulle i fickan. Tur att reservnyckeln fanns hemma och att flickorna kunde ta Lupomobilen för att leverera denna. Tur också på ett sätt att det egentligen var helt i onödan. Någon hade under dagen hittat min borttappade nyckel, gått ut på parkeringen, låst upp bilen och lämnat nyckeln på passagerarsätet. Antingen har det gått till så, eller så var det jag själv som lämnade bilen olåst med nyckeln i.

söndag, maj 02, 2010

Mera grus i maskineriet

Det fanns lite grus-arbete kvar att göra på framsidan. En del av det har jag gjort idag, vilodagen till trots.

För andra veckan i rad har det varit konfirmation idag, denna gång i pingstkyrkan. Inga besvär med söndagsmiddag alltså; bara att besöka något konfirmand-bebott hem och mumsa i sig av det som bjuds.

Imorgon ska jag introducera min sjunde nyanställning för det här året på Göteborgskontort. Därefter ett par dagar i Stockholm, för att sedan även avsluta veckan i Götet.

lördag, maj 01, 2010

Rotary

Man ska passa på att flytta så mycket som möjligt medans man bara är en student som har ett bohag bestående av tre möbler, fem flytt-kartonger och ungefär lika många kassar fulla av saker. Det kommer att bli krångligare sedan, när oräkneliga matsalsbord, porslinsvasar, våningssängar och Billy-hyllor ska släpas omkring.

Idag har jag, Emil, mormor och morfar hjälpt Amanda med den enklare varianten av flyttning - från en student-lägenhet till en annan. Den nya finns på området "Rotary", bara 5 minuters promenadavstånd från Chalmers.

Vår vinbärs-stock har dukat under för den stränga vintern. Det var otur. Emil hittade en glassgubbe i soprummet på Kjellmansgatan (där Amanda flyttade ut). Det var tur. Nu har vi, tur i oturen, i alla fall en vacker prydnad mot förrådsväggen bakom huset. Detta kunde jag njuta av under kvällens grillpremiär här på Tulpanvägen. Trots att jag var proppmätt efter dagens pizza-måltid i Göteborg frossade vi ordentligt. Både kött och fisk stod på menyn.