lördag, december 05, 2009

Bengans

I Masthugget ligger Göteborgs, förmodligen Sveriges och möjligen hela världens populäraste skivaffär. Sedan några timmar bor Amanda ett par hundra meter därifrån, en bit uppför backen mot Masthuggskyrkan. Det är tur att studentrum är små och inte medger några större flyttlass. Särsklit de som ligger tre trapor upp och saknar hiss. Fördelen är att jag och Emil har fått gratis träning idag, utan att gå till gymmet.

Vi har just kommit åter till Bua efter flytt-arbetet. Nu ska jag hasta vidare till Simons bastu som enligt rykten lär ha blivit varm.

fredag, december 04, 2009

Helg igen

En halvtimmes väntetid på Heathrow nyttjade jag till att införskaffa två julklappar. Det är något typiskt engelskt, men mer avslöjar jag inte i förväg. Dagens arbete i London har handlat om etablerings-strategi, både i interna möten och träffar med engelska kontakter. Jag fick precis iväg mitt veckobrev till avdelningen, som jag brukar skicka på fredagarna, men hann inte bli riktigt klar med allt annat väntande eget arbete innan kollegan Roine kom och ropade att bilen till flygplatsen väntade.

Nu har jag varit hemma i Bua ca en timma och hunnit med att ta en hund-promenad, bli uppdaterad på Emils skolarbete och en mängd andra funderingar han har, se resultatet av VM-lottningen på Eurosport, gå igenom posthögen och äta lite matrester som fanns i kylskåpet. Det var precis vad jag orkade för denna dagen. Dags för bädden nu för oss båda som är hemma. Imorgon ska vi upp tidigt och ut på olika rundor; jag med bil och släp för att flytta döttrarnas möblemang och Emil med cykelkärra för att sälja tidningar.

Jazz

På min högra sida hade jag Tony, en trevlig amerikansk herre i 60+ åldern som numera bor och jobbar i Europa. På den vänstra satt Cecilia, en elegant fransk brunett á ca 30 år, som sedan ett år bor och arbetar i London. Resten av sällskapet vid vårt bord var också trevliga, så kvällens sittning blev lyckad.

Efter middagen hann vi med ett kort informellt möte med ett par av våra motparter i executive sviten på våning 18, och därefter ett besök på jazz-sessionen i källlarplan. Komplett värdelösa bådadera. Inget av värde blev beslutat på mötet, och även om jazzbandet var riktigt bra så fanns det inte en endaste dam att dansa med, så det var något av ett anti-klimax.

Dresskoden "Lounge Suites and Cocktail Dresses" betyder att man ska ha kostym och slips. Det lilla felet att utelämna det sistnämnda var jag ensam om bland ca 1200 herrar. För damer är det halvlång klänning som gäller, sa var i alla fall det fåtal som närvarade klädda.

torsdag, december 03, 2009

Church House

Dagens konferens som hölls på "Church House" i London är slut och jag mellanlandar som hastigast på hotellet. Om en halvtimme dyker två kollegor upp och sedan går vi gemensamt till kvällens middag.

F.d. statsministern Ingvar Carlsson förklarade en gång att han aldrig kunde unna sig en väldigt sen kväll, eller en sovmorgon. "...varje dag är en full arbetsdag...", eller något i den stilen sa han. Jag förstår hans besvär lite grann. Det finns inga lediga dagar, och unnar man sig att slösa en hel dag - som denna - på att sitta på en konferens strömmar det in lika många mail som alla andra dagar. Det brukar jag kunna klara med kvällsarbete, men det spricker de dagar - som denna - då konferensen har en efterförljande middag på kvällen.

Ett antal gånger om året blir jag kontaktad av rekryterings-firmor. De finns tre olika skäl till att de söker mig:
1. De vill ta referenser på någon av mina nuvarande eller tidigare medarbetare/kollegor som söker jobb.
2. De vet att jag själv söker nya medarbetare och vill sälja sina tjänster och hjälpa mig med detta.
3. Det har dykt upp ett jobb som de tror jag kan passa för och vara intresserad av.
Dagens samtal var av kategori 3.

onsdag, december 02, 2009

Paris Hilton

Paris var inte hemma idag. Förmodligen har hon fullt upp med att sköta något av alla de andra Hilton hotell som finns, eller kanske mer troligt, är hon sysselsatt med att ta hand om sina fjantiga hundar och/eller kändis-kamrater.

Jag blev trots hennes frånvaro väl mottagen på ett av Londons Hilton hotel, närmare bestämt det som ligger på Paddington Station. Förutom att det är ett av de bättre hotellen i London har detta ställe den stora fördelen att man kommmer till lobbyn efter bara en halv rulltrappa upp från perongen då man anlänt med Heathrow Express.

Sedan jag ankom hit har jag, utöver den svärm av mail som jag hann formulera och lägga i utkorgen på flighten över, ägnat ytterligare en stund åt att mailbomba mina kollegor. Nu ska jag upphöra med detta och sova ca 6 timmar innan morgondagen inleds med ett joggningspass.

Smart

Lyckligtvis har jag löparkläderna med i packningen. Jag har tänkt att komma ut på en morgon-runda i London imorgon. Jag hörde på nyheterna igår att forskare har funnit ett samband mellan motionerande och intelligens. Man blir helt enkelt smartare av att träna.

Förmiddagen har jag mest ägnat åt att betrakta den frostiga och soliga utsikten från Råcksta-kontoret. Lite eget arbete också. Efter lunchen har vi ett par möten innan jag ger mig av mot Arlanda.

tisdag, december 01, 2009

Tankar om tankar

Det blev en dryg timma inne på Göteborgskontoret, precis som jag hade tänkt. Jag sitter nu på X2000 mot Stockholm och njuter av färden genom det soldränkta förvinterlandskapet. Men det höll på att hänga upp sig redan från början idag.

Jag tog Matildas bil, som nu har försetts med nytt dörr- och tändnings-lås. Bensintanken var nästan tom, men jag chansade på att det skulle räcka till Sandsjöbacka, drygt halvvägs till Göteborg. Just som jag rullade in där kom jag att tänka på att bensinlocket också har ett lås. Det har ju inte blivit bytt och därför har jag ingen nyckel att öppna med.

Redan innan jag klev ur bilen hade jag hunnit överväga och förkasta alternativen att ställa bilen och ta en taxi, liksom att ringa hem och be Anna-Lena eller Matilda att göra en utryckning. Det jag istället fastnat för var ett mycket elegantare sätt. Gå in på stationen, köp en rejäl skruvmejsel och bänd upp låset. Planen funkade. Det räckte t.o.m. att ta till tändningsnyckeln som verktyg. Nu hoppas jag bara att ingen bensintjuv läser detta och går till parkeringen för att slanga bensin genom den lätt-forcerade luckan.